Dnes je 26. 04. 2025

Při výběru hobby zboží hraje klíčovou roli šíře sortimentu a možnost servisu. Cena je až na třetím místě, ukazuje průzkum

Autor: Redakce
Rubrika: Cestování
Dub 24th, 2025
0 komentářů

Široký sortiment v kombinaci se servisním zázemím prodejce. To jsou aktuálně dva nejdůležitější faktory pro české kutily při výběru hobby sortimentu. Cena hraje významnou roli zejména u zahrádkářů, kteří zpravidla počítají s tím, že si výrobek při jeho poruše opraví. Hobby stavaři pak dávají velký důraz také na uživatelské recenze. Z hlediska prémiovosti přitom lidé často sahají po základním vybavení – využívají ho pouze občasně a nárazově a profi vybavení vyhledávají v menší míře.

S nastupujícím jarem začíná postupně růst i poptávka po zboží v hobby segmentu, zejména pak zahradě či stavbě. Průzkumy přitom ukazují, že pro tuzemské kutily je při výběru zboží klíčová šíře sortimentu. „Naše data ukazují, že zákazník jednoznačně preferuje široký výběr kvalitních produktů, na druhém místě v hodnotících kritériích je dostatečné servisní zázemí konkrétního prodejce,“ uvedl Jan Libánský ze společnosti HECHT.

Aktuální data společnosti Česká distribuční z letošního února přitom ukazují i na jinou důležitou skutečnost. Pětina spotřebitelů totiž nakupuje pouze ve své oblíbené prodejně. Klíčovým faktorem je v takovém případě především vzdálenost obchodu od bydliště – zohledňují ji téměř dvě třetiny lidí. A zatímco například na trhu rychloobrátkového zboží bývá klíčovým faktorem cena, u hobby segmentu její význam není tak zásadní. „Výhodnou cenu dávají zákazníci až na třetí příčku svých potřeb,“ sdělil Jan Libánský. Na druhou stranu podle něj mohou být silným motivátorem návštěvy konkrétní prodejny slevy. „V takovém případě jsou více ochotni navštívit i vzdálenější prodejnu,“ doplnil.

Kutilové zohledňují občasné využití hobby sortimentu

Podobná kritéria rozhodují podle Pavla Tesárka, zakladatele webového portálu Svépomocí.cz, i u českých stavařů. Nízká cena však není jediným kritériem při nákupu, lidé se často přikloní ke konkrétnímu produktu na základě uživatelských recenzí. „Rozhodujícím faktorem jsou jednoznačně pořizovací náklady a reference ostatních zákazníků. Někteří stavebníci kalkulují s tím, že i když se u výrobku nedá předpokládat doživotní funkčnost, raději si koupí několikrát základní vrtačku než si připlatit za profi výrobce nářadí,“ vysvětluje Tesárek.

Podobně popisuje nákupní preference i Jan Libánský ze společnosti HECHT. „Po prémiových produktech sahá pouze úzký výsek zákazníků, velmi často totiž hledají zboží jen k občasnému použití. Jde o nářadí či pomůcky, které využití jednou či dvakrát za rok v konkrétní sezóně,“ řekl. Druhým protipólem jsou pak extrémně levné výrobky, které je možné pořídit – podobně jako v jiných segmentech – na čínských e-shopech. Jejich kvalita je však podle odborníků sotazníkem. Ještě komplikovanější jsou pak možnosti servisu, který je v tomto segmentu klíčový.

Schopnost opravit si zařízení jako zásadní faktor

Specifickou skupinou spotřebitelů jsou pak zahrádkáři. Pro ty není nízká či dokonce výprodejová cena zanedbatelným faktorem. Levnější zboží někteří z nich preferují i díky tomu, že si umí zakoupené pomůcky v nejkrajnější nouzi opravit. 

„Spoustu nářadí dědíme. Kdo něco má, je obyčejně i dostatečně zběhlý v činnostech okolo oprav, zajišťování náhradních dílů, náhrad. Vzhledem k tomu, že velká část členů je z ročníků, které mají hlouběji do kapsy, rozmýšlejí se v tom, co a za kolik koupit. Určující je tedy cena výrobku a reference na internetu. Z našeho pohledu můžeme říct, že se zahrádkářům často vyplatí koupit dva produkty z běžného supermarketu, než dražší nářadí ve specializovaných prodejnách. A to zdůvodu dlouhé čekací lhůty při častých opravách. Kromě toho běžný zahrádkář prémiovou kvalitu na své zahrádce ani nevyužije,“ vysvětluje Ivan Dvořák z Českého zahrádkářského svazu.

Tuto skutečnost potvrzuje i Jan Libánský. „Český kutil je známý tím, že si často poradí sám a rád si vyrobí nebo opraví věci, které mu mohou ušetřit peníze. Mnozí se nebáli experimentovat a improvizovat, čímž vznikala originální, ale také funkční řešení,“ dodává Libánský. Nejen proto bývá Česko často označované jako země kutilů, prodejci v hobby segmentu se tomuto rčení snaží jít naproti maximální šíří sortimentu. „Doposud jsem se nesetkal se stavebníkem, který by si stěžoval, že v Česku neměl možnost něco koupit nebo nebylo z čeho vybírat,“ konstatuje Tesárek.

V oblasti zahrádkaření je Česká republika podle Dvořáka dokonce lídrem. „Český trh je prakticky celosvětový. Obchody s převážně kvalitními osivy, sadbou, solidními hnojivy, pesticidy, substráty, mechanizací a dalším, to vše v Česku najdete. Vedle toho jsou ale zahrádkáři schopni si objednat cokoliv, co je zajímá, z jakéhokoliv místa na zeměkouli,“ uzavírá odborník.