Předplacené karty čeká velký růst. Jako platební terminál může sloužit tablet či telefon
Předplacené karty zatím tvoří jen malou část v Česku vydaných platebních karet. To by se ale mohlo brzy změnit. Díky technologii komunikace na malou vzdálenost NFC nemusejí podnikatelé používat klasický platební terminál, pro platbu stačí tablet či mobilní telefon. Předplacených karet je v Česku pouze několik desítek tisíc. Odborníci se shodují, že tohle číslo v blízké budoucnosti rychle poroste.
Zatímco platební karty vydávané bankami se již v Česku používají běžně, trh a systém předplacených karet je zatím na začátku. Odborníci a provozovatelé restaurací však předplacené karty považují za velmi perspektivní zejména v souvislosti s možností rychlých bezkontaktních plateb pomocí technologie NFC (Near Field Communication). Ta umožňuje používat jako platební terminály tak i běžné mobilní telefony a tablety. Předplacená karta, na kterou je předem vložena finanční hotovost, navíc není spojena s bankovním účtem, a tudíž přes ni nelze získat žádné citlivé údaje o majiteli. V současnosti začínají předplacené karty s možností plateb přes NFC pronikat například do systémů zaměstnaneckých benefitů, kde nahrazují oblíbené „stravenky“.
„Platba v restauracích prostřednictvím předplacené stravenkové karty a mobilního zařízení vybaveného NFC a aplikací E-Pay by Edenred zažívá na trhu docela rychlý start. Po několika prvních týdnech provozu se ukazuje, že celkový podíl realizovaných transakcí přes mobilní zařízení je vyšší než přes klasický platební terminál,“ uvedl k využívání nových technologií placení Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred, která provozuje systém předplacených stravenkových karet Ticket Restaurant Card. „Pro snímání karet pomocí mobilního zařízení preferují majitelé restaurací před tabletem spíše mobilní telefon. Je totiž menší a pro obsluhu restaurace praktičtější,“ doplnil Kusý.
Trh předplacených karet je velmi mladý. Kromě karty Ticket Restaurant Card mohou Češi používat též například Blesk peněženku, cestovní a palivové karty společnosti Expensa nebo různé dárkové karty. Očekává se však, že nabídka a používání předplacených karet rychle poroste. „Teprve v roce 2014 byl uveden první větší projekt předplacených karet s logem MasterCard. Nyní jsou v Česku desítky tisíc předplacených karet a očekáváme, že tento počet výrazně poroste,“ popisuje další vývoj na trhu platebních karet Matouš Michněvič, ředitel pro produkty a program Priceless Specials společnosti MasterCard.
Výhodou předplacených karet je především rychlost procesu platby a na straně majitele karty také naprostá kontrola nad pohybem peněz díky systému nabití/útrata. Předplacená karta je též vhodná všude tam, kde je potřeba nějak finančně podporovat druhé – zaměstnavatel může kartu poskytnout svým zaměstnancům, rodiče dětem a tak dále. Podnikatelům pak předplacené karty a platby pomocí technologie NFC snižují administrativní zátěž i riziko různého nepoctivého chování ze strany zaměstnanců. Aplikace v mobilním telefonu či tabletu totiž může být přímo napojena na ekonomický a pokladní systém provozovny.
Naopak určitou nevýhodou předplacených karet a plateb pomocí NFC může být nutnost investice do mobilních telefonů či tabletů, které tuto technologii podporují. Provozovna musí být rovněž pokryta mobilním či Wi-Fi signálem. Aplikace do mobilního telefonu a tabletu je zdarma. Jinou komplikací pro další vývoj rychlých plateb kartami může být též samotná technologie NFC. „Zatím jde o hlavní technologický proud, ale je možné, že i NFC bude v budoucnu nahrazeno nějakým novým standardem. Proti NFC totiž hovoří nedostatečný sortiment dostupných zařízení a vyšší licenční poplatky, které musí výrobci zařízení přenést na koncového zákazníka,“ popisuje možné problémy Vladimír Vlach ze společnosti Dotykačka, která vyvíjí pokladní systémy pro restaurace a malé a střední podnikatele.
Trend rozvoje plateb pomocí předplacených karet by mohl napomoci nejen provozovatelům restaurací, ale i dalším drobným podnikatelům. Zkušenosti majitelů restaurací i provozovatelů karetních systémů totiž dokládají jejich pozitivní vliv na vývoj tržeb. „Již dnes činí podíl plateb kartou v naší restauraci asi 30 %. Očekáváme, že toto číslo ještě poroste,“ uvedla Věra Klvačová, manažerka brněnské restaurace Zlatá loď. „Při zavedení akceptace platebních karet zpravidla roste obrat i spropitné,“ potvrzuje tento trend i Matouš Michněvič ze společnosti MasterCard. Technologie NFC může pomoci zavést akceptaci platebních karet i dalším menším podnikatelům, jako jsou provozovatelé prodejních stánků či kiosků nebo řemeslníci, kteří by se jen obtížně připojovali k infrastruktuře běžných platebních terminálů.