Počet krádeží vozidel zřejmě klesne i letos. Podle odborníků i díky rostoucí oblibě bezpečnostních prvků či garážových stání
Počet odcizených vozidel i krádeží v autech dlouhodobě klesá. Podle odborníků za to může nejen klesající kriminalita, ale také rostoucí obliba bezpečnostních prvků a garážových stání. Od roku 2010 klesl počet ukradených vozů o téměř 74 procent. Při srovnání dvoustopých a jednostopých vozidel přitom výrazně převažují automobily. Důvodem je nejen jejich vyšší počet, ale také sezónní provoz motocyklů.
Podle policejních statistik došlo v loňském roce 2018 k 3 469 krádežím vozidel. O rok dříve se přitom celkový počet krádeží přehoupl lehce přes 4 tisíce, o dalších 1 300 více jich pak evidovala policie v roce 2016. V roce 2010 pak počet odcizení motorových vozidel překročil hranici 13 tisíc. Podobný trend lze sledovat i v případě krádeží v automobilech. Zatímco v roce 2010 jich bylo v Česku evidováno téměř 40 tisíc, o šest let později už to bylo jen něco přes 14 tisíc. Loňský rok pak znamenal dosažení historického minima, a to pouhých 12 250 krádeží.
K dalšímu postupnému poklesu všech zmíněných druhů krádeží by přitom mohlo dojít i letos, statistiky za prvních 5 měsíců totiž naznačují pokles o zhruba 12 procent oproti loňsku. Dlouhodobý pokles těchto krádeží jde přitom ruku v ruce s celkovým snižováním kriminality. Jedním z důvodů může být i obliba zmíněných prvků proti vniknutí do vozu. „Vybavenost prvky proti neoprávněnému vniknutí roste,“ uvedla mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová. Podle Václava Bálka, mluvčího Allianz pojišťovny pak dodatečné prvky proti krádeži využívá zhruba třetina havarijně pojištěných vozidel.
Bezpečnostní prvky či stání v garáži
Podle Lenky Sikorové, vrchní komisařky z Policejního prezidia České republiky, lze řidičům obecně doporučit parkování v obydlených zónách na dobře osvětlených místech. Ideální je také parkovat na hlídaných či oplocených parkovištích. „Pozornost by měla být věnována také základnímu zabezpečení vozidla, jako je mechanické zabezpečení převodovky či vyleptání VIN kódu. Kombinace několika prvků mechanického a elektronického zabezpečení minimálně znesnadní případným zlodějům práci,“ doplnila Sikorová.
Odborníci zároveň upozorňují, že za klesajícím počtem odcizení vozů a krádeží v automobilech lze hledat i jiné důvody. „V posledních letech registrujeme rostoucí oblibu garážového stání. Dáváme to do souvislosti zejména s větší prevencí ze strany uživatelů a také příznivou ekonomickou situací. Čeští řidiči díky ní častěji volí pořízení garáže, a tím také větší bezpečí pro svůj automobil či motocykl,“ uvedl Jan Malysz, obchodní ředitel společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat.
Převaha automobilů
U krádeží vozidel výrazně převyšují dvoustopá vozidla ta jednostopá. V jejich případě lze hovořit o dlouhodobém podílu kolem deseti procent, například loni to pak bylo pouze 8 procent. Podle Sikorové je příčinou této skutečnosti nejen výrazně menší celkový počet jednostopých vozidel v Česku. „U motocyklů je to dáno i prostým faktem, že nejsou provozovány po celý rok, jsou parkovány v garážích či hlídaných objektech,“ doplnila.
Ani parkování v garáži však podle Jana Malysze nemusí znamenat, že se zloději nepokusí vozidlo odcizit. „Samozřejmě jsme se s těmito pokusy setkali, zejména u veřejných garáží. Proto garážová vrata postupně inovujeme a osazujeme stále lepšími bezpečnostními prvky, aby zloději nemohli být úspěšní. Lze sem řadit zejména zabezpečení proti vypáčení nejen u kolejnic, ale také u samotného pohonu,“ doplnil Malysz.
Na ukradení vozidla se vztahuje havarijní pojištění. Ovšem zatímco povinné ručení musí mít ze zákona každé auto či motocykl, havarijní pojištění nevyužívá každý. „Podle našich statistik je aktuálně kryto havarijním pojištěním přibližně 2 420 000 aut z více než 8 milionů vozidel, u kterých je sjednané povinné ručení. Jedná se tedy o zhruba 30 procent,“ uzavřela mluvčí České asociace pojišťoven Veronika Exnerová.