Dnes je 6. 10. 2024

Originální náplně do tiskáren už neletí. Firmy volí levnější alternativy i dodavatele kompletního tisku

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Zář 24th, 2015
0 komentářů

Dodavatelé kancelářských potřeb zaznamenávají v posledních letech výrazný pokles poptávky firem po náplních dodávaných přímo výrobci tiskáren. „K roku 2011 došlo u originálního spotřebního materiálu k 50% poklesu jak kusů, tak tržeb. Alternativní spotřební materiál jen v letošním roce roste meziročně o více než pětinu,“ popsal Martin Holoubek, zástupce obchodního ředitele společnosti Activa. Může za to fakt, že zejména velké firmy už tonery nekupují. Celou správu svého tisku přenechávají specializovaným firmám a pak platí paušál za každou vytištěnou stránku. Druhým akcelerátorem propadu originálů je pak chování výrobců, kteří pokles prodejů nahrazují pravidelným zvyšováním cen.

Za originální toner je třeba si připlatit. Podle studie GFK zaplatili vloni kupující za inkoustovou cartridge v průměru 370 korun a za toner do laserové tiskárny 1 800 korun. Na trhu ovšem existuje společnost Armor, která dodává plně srovnatelné alternativní náplně do tiskáren pod svou značkou. Oproti originálním kazetám ovšem Armor garantuje finanční úsporu 30 až 50 procent, při zachování kvality a záruky. Tato původně francouzská společnost, založena již v roce 1922, se proměnila ve velkou nadnárodní skupinu s 16 pobočkami a 8 moderními výrobními závody na 5 kontinentech. Nahrává jí i trend v Česku. Originálních kazet se tu prodává prostřednictvím dodavatelů kancelářských potřeb stále méně. Tiskovým kazetám Armor se prodeje naopak zvedají.

Dalším novým trendem je to, že větší firmy začínají podle odborníků preferovat ucelená tisková řešení. Tonery si tak už nekupují od dodavatelů kancelářských potřeb. „Firmy opouštějí malé stolní tiskárny a přecházejí na ucelená tisková řešení. Tato řešení následně obstarávají specializované firmy, které dodávají vedle vlastních tiskáren i veškerý spotřební materiál. Mnohde je tiskové řešení nabízeno pouze formou služby a zákazník platí jen cenu za stránku v níž má i pronájem stroje a potřebný servis. Tím pádem nemusí pořizovat drahé zařízení do svého majetku a následně jej odepisovat,“ vysvětlil Holoubek.

I když takové řešení je podle něj pro velké firmy dražší, řada z nich na ně zejména z účetních důvodů začíná přecházet. Hlavními zákazníky, kteří vyžadují tonery a inkoustové cartridge, se tak stávají zejména menší firmy. Proto Activa nově zavedla funkci „Moje tiskárna“, kdy si uživatel jednou vybere tiskárnu a veškeré druhy spotřebního materiálu pak má vždy rychle dohledatelné a objednatelné. „Alternativních náplní není třeba se obávat, pokud jsou od prověřených výrobců. Jsou pečlivě testovány,“ dodal Holoubek. Podle studie firmy GfK Czech tvořily neoriginální náplně vloni asi 28 procent prodejů.