Dnes je 28. 04. 2024

Obchodní vztahy mezi Evropskou unií a Čínou chladnou. Na vině jsou státem dotované čínské elektromobily

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Zář 25th, 2023
0 komentářů

V pondělí 25. září má mezi vysokými představiteli Evropské unie a Číny proběhnout ekonomicko-obchodní dialog. Jedním z jeho témat budou čínské elektromobily, na které v posledních dnech negativně reagují zástupci z řad EU. Hlavním bodem kritiky jsou čínské státní dotace do automobilového průmyslu, díky nimž mohou být čínské elektromobily výrazně levnější než jejich evropští konkurenti, což má dopady na celý automobilový trh.  

Ve středu 13. září předsedkyně Evropské komise Ursula Von der Leyen v rámci prezentace Stavu EU (SOTEU) deklarovala, že Evropská komise zahájí vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů. Vyšetřování má za cíl zjistit, zda čínské elektromobily získávají neoprávněné státní dotace, což by mohlo ze strany Evropské unie vést k uvalení cel na tyto vozy. Podle von der Leyen je globální trh zaplaven levnými čínskými elektromobily, jejichž nízká cena je udržována státními dotacemi, což narušuje trh EU. 

Francie je pro clo, Německo je zdrženlivé 

Tvrdý postoj vůči Číně vyznává především Francie. Tamní ministr financí Bruno Le Maire považuje zahájení vyšetřování za správný krok a je podle něj nutné přijmout odvetná opatření, pokud se prokáže, že čínské státní dotace nejsou v souladu s pravidly mezinárodního obchodu. Nejlogičtějším krokem podle něj bude zavedení cla. 

Opatrnější postoj zaujímá Německo. Pro naše západní sousedy je totiž Čína strategickým partnerem pro export a zahraniční investice. Podle českého europoslance Ondřeje Kovaříka, který je členem Výboru pro dopravu a cestovního ruch, si musí EU nejprve určit vlastní priority a jasně si vymezit postoj, se kterým do dialogu s Čínou půjde.  

V rámci Evropské unie je nutné si v souvislosti s elektromobily vyjasnit dilema, které je s tímto tématem spojené. Masivní podporou elektromobilů jsme se vmanévrovali do velmi složité situace, které Čína využívá. Je jí jasné, že aby se elektromobily více prodávaly, musí byt cenově dostupné. A využívá všech možnosti pro to, aby toho dosáhla a předběhla evropské výrobce. Navíc nejde jen o celé vozy. Čína vyrábí celou řadu klíčových komponentů a především produkuje více než polovinu světových baterií do vozidel obsahujících lithium. Disponuje největšími zpracovatelskými kapacitami na světě, a přibližně šedesát procent světové produkce lithia se právě v Číně upravuje,“ popisuje situaci Kovařík a dodává: 

„Je tedy otázkou, jestli si nepřiznat, že nástup elektromobility v Evropě nebude zdaleka tak raketový a nárazový, jak si někteří politici v Bruselu představovali, protože mimo jiné vytváří nezdravou závislost na dovozu materiálu a dílů z Číny.“  

Čína hrozí odvetou  

Asijský gigant, který do automobilového průmyslu ročně vloží až sto miliard dolarů, varuje Evropskou unii před obstrukčními kroky. Největší výrobce baterií pro elektromobily obviňuje Brusel z protekcionismu a hrozí odvetou. Jestliže bude na čínská vozidla zavedeno clo nebo výrazně vyšší daně, evropští představitelé se obávají, že by mohl nastat velký problém s dodávkami čínských součástek, které jsou na evropském automobilovém trhu nezbytné. Celý trh by tak byl paralyzován.  

Pokud existuje důvodné podezření na nekalou konkurenci, je dobře, že vyšetřování proběhne. Na základě jeho výsledků může Evropa podniknout další kroky. Ale samotné vyšetřování nestačí. Potřebujeme jasnou strategii dalšího postupu. Včetně přiznání si toho, že Evropská unie v této otázce postupovala naivně. Čína je obrovský stát, který těží ze své polohy. Dlouhá léta se soustředí na získávání a zpracování zdrojů, které jinde ve světě nejsou, a tím pádem má v mnoha oblastech silnou pozici. V rámci elektromobility je nepoměr mezi Čínou a Evropou obrovský a Evropa je na čínských materiálech a součástkách naprosto závislá. I proto by si měla Evropa nejprve vyjasnit svou strategii, se kterou do jednání s Čínou půjde,“ uzavírá Kovařík.