Koše na plasty nestačí, 84 procent zaměstnanců chce, aby jejich firma více dbala na ochranu přírody
Udržitelnost a ochrana životního prostředí nejsou ve firemním prostředí jen líbivými hesly bez reálného obsahu. Zejména pro mladou generaci pracovníků se ekologie stala prioritou, což ovlivňuje jejich přístup k hledání práce, spokojenost v zaměstnání a může být i důvodem k podání výpovědi.
Průzkum zpracovaný v letošním roce pro značku Tork mezi 12 tisíci zaměstnanci v kancelářských profesích v Evropě ukázal, že šetrný přístup k přírodě dnes hraje mnohem důležitější roli než dříve.
Například 84 % respondentů by si přálo, aby jejich zaměstnavatel dělal pro ochranu přírody více. Dvě třetiny dotazovaných navíc uvedly, že si při výběru nového zaměstnání zjišťují, jestli se firma chová udržitelně, a podle toho se rozhodují. Každý sedmý oslovený pracovník přiznal, že chce kvůli neekologickému chování svého zaměstnavatele z práce odejít.
„V posledních osmnácti měsících došlo k nevratnému posunu v našich hodnotách. Jako zaměstnanci bereme otázku udržitelnosti vážněji než kdy dříve. Existuje zřetelná poptávka po eco-friendly kancelářském prostředí, což někteří zaměstnavatelé dosud neberou dostatečně v potaz,“ upozorňuje Wojciech Nizio ze společnosti Essity, která vyrábí hygienické produkty a sdružuje značky Tork, Zewa, Tena nebo Libressse.
Potvrzuje to i Tomáš Kratochvíl ze společnosti Toka, která mimo jiné navrhuje a zařizuje interiéry kanceláří či vědeckých center. „Zřídit koše na plasty a papír už nestačí. Zaměstnanci vnímají udržitelnost jako důležitou součást firemní kultury. V interiérech kanceláří je nyní velkým trendem nábytek z recyklovaných materiálů, maximální využití přirozeného světla a chytrá řešení pro úsporu energií na vytápění a ochlazování vnitřních prostor,“ vyjmenoval.
V průzkumu pro Essity respondenti uváděli také tipy, jaká ekologická opatření by firmy měly zavést:
- recyklace papírových produktů od ručníků přes vytištěné papíry až po kapesníky;
- zelené iniciativy, do kterých se může zapojit každý;
- používání ekologicky šetrných úklidových prostředků;
- eco-friendly toalety a umývárny;
- eco-friendly jídelny a restaurace.
Důraz na udržitelnost se nejvíce projevuje u mladších generací, což ukazuje i letošní průzkum společnosti Deloitte mezi zaměstnanci ve 46 zemích světa. Jen 15 % respondentů z generace Z (narození po roce 1995) si myslí, že jejich zaměstnavatelé toho pro ochranu životního prostředí dělají dost. Z generace takzvaných mileniálů, kteří dospívali na počátku nultých let, je to 14 %.
Zaměstnanci mladších ročníků v průzkumu rovněž uvedli, že je pro ně zásadní, aby firemní hodnoty byly v souladu s těmi jejich. Dva z pěti pak odmítli místo či pracovní úkol kvůli vlastnímu přesvědčení a morální integritě. Udržitelné chování a ekologické myšlenky přitom bere za vlastní devět z deseti dotázaných.
Zdroje:
Tork Eco Office Survey, 2022
Deloitte Global Millenial and Gen Z Survey, 2022