Komentář: Správně provedený chiptuning sníží spotřebu a zvýší výkon. Není třeba se bát o životnost auta
Chiptuning, neboli zvyšování výkonu a točivého momentu vozu, je v dnešní době velmi skloňovaný termín. K častým otázkám, které se k této softwarové úpravě programu v řídicí jednotce vážou, patří dotazy ohledně vlivu na životnost komponent motoru. Samozřejmě je ale důležité nechat si chiptuning provést u profesionální firmy. „Neodborná a laicky provedená úprava skutečně může vozidlu uškodit. Proto je důležité nehledat jen podle ceny, ale i dle komplexnosti služby, která musí zahrnovat i důkladnou diagnostiku,“ komentuje David Šimčík ze společnosti Profichip.
Chiptuning je jednoduše řečeno optimalizace programu v řídicí jednotce, případně instalace přídavné řídicí jednotky do automobilu. Touto úpravou lze bezpečně docílit navýšení výkonu až o třicet procent bez negativních dopadů na samotný motor nebo záruku na vůz. U přeplňovaných motorů má zásah pozitivní vliv rovněž na spotřebu auta. Podle varianty úpravy softwaru je úspora na pohonných hmotách až patnáct procent.
Při optimalizaci výkonu je důležitá diagnostika řídicí jednotky motoru, která zjistí případné chyby v ní. Dále je potřeba zjistit, v jakém technickém stavu se vůz nachází. Stav motoru lze odvodit například změřením výkonu před úpravou a porovnáním s výkonem, jaký má motor mít dle technického průkazu. Z toho lze odvodit, o kolik jej můžeme bez rizika nachipovat. Samotný chiptuning pak, je-li správně provedený, na jednotlivé komponenty motoru negativní vliv nemá.
Chiptuning totiž využívá výkonových tolerancí, které zde zanechal výrobce automobilu. Ty jsou v některých případech poměrně úzké, v jiných naopak široké. U neodborných a laicky provedených variant chiptuningu tak hrozí, že se limity motoru přesáhnou. U takových úprav pak neodbornost zásahu často odnáší převodovka, turbodmychadlo nebo třeba zmíněný filtr pevných částic.
Důvodů, proč výrobci tolerance u motorů vůbec nastavují, je hned několik. Jedním z nich jsou například specifické trhy a klimatické podmínky na nich, dalšími pak kupříkladu legislativní a daňové důvody, které s výkonem motoru pracují. V neposlední řadě je to i obchodní záměr samotných výrobců. Vývoj motoru totiž stojí nemalé peníze a pro výrobce je pak velmi výhodné využít stejný základ motoru hned pro několik variant vozidla. Jednotlivé výkonnostní verze jsou pak samozřejmě patřičně cenově odstupňovány.
Pokud se motorista rozhodne nechat si chiptuning provést, měl by si dobře rozmyslet, jakou firmu osloví. Na českém trhu tuto úpravu nabízí celá řada společností, bohužel se však ve většině případů jedná o – a to v tom lepším případě – amatéry, kteří o chiptuningu vůbec nic nevědí. Profesionální a kvalitní firma zákazníkovi spolu s úpravou nabídne i následné měření výkonu na brzdě, na níž se úprava nejlépe ověřuje. Promptní předložení grafu z brzdy, který jasně ukazuje, jak byl výkon vozu ovlivněn, ukazuje serióznost firmy a zákazník se pak nemusí bát, že kupuje zajíce v pytli.
Autor komentáře: David Šimčík ze společnosti Profichip