Invia: V předstihu pořizují Češi dovolené na více dní, oproti last minutům nelpí na komfortu
Nákupní chování českých turistů při pořizování zájezdů v režimu first minute je odlišné oproti nákupu last minutů. Při výběru dovolené na poslední chvíli lidé vyhledávají výhradně atraktivní nabídky, které zahrnují komfortní služby. V případě prodeje first minute zájezdů však cestovní agentura Invia registruje nižší podíl poptávky po leteckých pobytech i po all inclusive stravě. U first minutů pak narůstá zájem o pobyty delší než jeden týden.
Autorem komentáře je Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším on-line prodejcem zájezdů na českém trhu.
Dovolenou ve velkém časovém předstihu si typicky pořizují rodiny s dětmi nebo větší skupiny turistů. Ti jsou nuceni své dovolené plánovat více předem a sjednotit volné termíny všech účastníků. Navíc ubytovací kapacity pro větší počet osob jsou v případě last minutů velmi omezené a u některých destinací dokonce zcela nedostupné. Turisté, kteří mají jasnou představu o své letní dovolené a preferují určitou lokalitu nebo konkrétní hotel, si raději rezervují svůj pobyt půl roku předem. Rodiny pak u first minutů oceňují bonusy v podobě slev pro děti.
Oproti tomu last minute zájezdy vyhledávají především páry, které termín dovolené neplánují dlouho dopředu a nemají na pobyt konkrétní nároky. Zájezd volí dle aktuální cenově výhodné nabídky. Tyto odlišnosti se projevují i v rozdílném nákupním chování. Potvrzuje to srovnání statistik cestovní agentury Invia u prodeje first minute pobytů na léto 2016 a last minute zájezdů z léta 2015.
O delší dovolené je zájem především u first minutů
Češi si nejčastěji pro svůj letní pobyt vyhrazují 5 pracovních dnů. V případě first minutů však významně roste podíl dovolených delších než týden. Zatímco u zájezdů pořízených v předstihu tvoří dovolené na více než 10 dní 43% podíl, v případě last minute pobytů je to pouze 28 %. Právě delší než týdenní zájezdy vyhledávají zejména rodiny s dětmi. Díky včasnému plánovaní si jsou turisté schopni vyhradit delší termín a zajistit si volno v práci.
Letadlo a all inclusive jsou více poptávané u last minutů
V rámci organizovaných letních zájezdů je tradičně největší zájem o all inclusive pobyty s leteckou dopravou. Přestože toto pravidlo platí jak u zájezdů zakoupených v předstihu, tak i u těch na poslední chvíli, lze pozorovat významné rozdíly v preferencích. All inclusive stravu volí 48 % turistů, kteří si koupili first minute zájezd. U last minute pobytů však tento podíl narůstá o osm procentních bodů na 56 %. Naopak pobyty pouze se snídaní nebo zcela beze stravy tvoří u first minutů podíl 24 % a u last minutů jen 19,5 %.
Rozdíly panují i u dopravy. Zatímco u pobytů zakoupených na poslední chvíli zaujímá poptávka po cestě letadlem tři čtvrtiny z prodejů, v případě first minutů tvoří 67% podíl. Naopak zájem o zájezdy s vlastní dopravou nebo dopravou autobusem narůstá. Právě pobyty u moře v apartmánech bez zajištěné stravy a s vlastní dopravou jsou oblíbené mezi rodinami s malými dětmi a u větších skupin cestovatelů. Ti preferují cenově dostupné zájezdy a netrvají na vysokém komfortu služeb.
Prodej dovolených podle počtu dní u cestovní agentury Invia
Počet dní | Podíl na prodeji FM léto 2016 | Podíl na prodeji LM léto 2015 |
do 5 dní | 5 % | 6 % |
6 až 9 dní | 52 % | 66 % |
10 až 13 dní | 36 % | 26 % |
14 dní a více | 7 % | 2 % |
Prodej dovolených podle typu stravy u cestovní agentury Invia
Typ stravy | Podíl na prodeji FM léto 2016 | Podíl na prodeji LM léto 2015 |
All inclusive | 48 % | 56 % |
Polopenze | 26 % | 23,5 % |
Bez stravy | 16 % | 13 % |
Snídaně | 8 % | 6,5 % |
Plná penze | 1,6 % | 1 % |
Prodej dovolených podle typu dopravy u cestovní agentury Invia
Typ dopravy | Podíl na prodeji FM léto 2016 | Podíl na prodeji LM léto 2015 |
Letecky | 67 % | 75 % |
Vlastní | 20 % | 16 % |
Autobus | 13 % | 9 % |