Dnes je 24. 10. 2019

V kanceláři i jednou za dva týdny. Firmy při hledání nedostatkových ajťáků vycházejí uchazečům vstříc

Autor: Redakce
Rubrika: IT
Kvě 21st, 2019
0 komentářů

Tuzemské firmy dlouhodobě trápí nedostatek IT expertů. Na trhu práce jich podle odborníků chybí tisíce, a tak se podniky potenciálním zaměstnancům snaží vycházet co nejvíce vstříc. Vedle mzdy, která je u IT profesí nadstandardní, se zaměřují i na maximální flexibilitu. Programátoři a další odborníci na informační technologie tak mohou například pracovat odkudkoliv bez nutnosti navštěvovat kancelář.

Nedostatek analytiků a vývojářů softwaru

Analytiků a vývojářů softwaru je na tuzemském pracovním trhu dlouhodobě nedostatek. Podle odhadů odborníků jich chybí tisíce a firmy tak mají problémy s obsazováním vypsaných pozic. Loňská analýza Českého statistického úřadu uvádí, že zatímco v roce 2016 mělo 67 % firem volné IT pozice, které bylo obtížné obsadit, během dvou let tento podíl vzrostl o dalších 8 procentních bodů.

Stávající situaci pak podle ČSÚ pravděpodobně výrazně nezmění ani posily čerstvých absolventů a studentů ICT oborů vysokých škol. „Popularita těchto oborů je v čase víceméně stabilní. Podíl jejich studentů a absolventů na celkovém počtu všech studentů VŠ se za posledních pět let nijak výrazně nezměnil, ale vzhledem k tomu, že na vysokých školách nyní studují a absolvují početně slabší ročníky, tak i přes stabilní procentuální zastoupení celkový počet studentů a absolventů ICT oborů klesá,“ uvádí ČSÚ v analýze.

Co uchazečům nabídnout?

Firmy, které chtějí volné pozice obsadit, se tak předhánějí v tom, co uchazečům nabídnou. Platí přitom, že plat není jediným lákadlem, jímž chtějí nové zaměstnance přitáhnout. Mezi ty stále častější patří možnost pracovat takřka výhradně z domu. „Firmy jsou ochotné a více otevřené hledat řešení, jak nastavit spolupráci, když se jim uchazeč hodí pro konkrétní pozici. Možnosti home office také samozřejmě záleží na druhu pozice – zda potřebuje více spolupracovat v týmu, konzultovat s kolegy a podobně,“ říká Martina Černá z personální agentury Jobs Contact.

Model permanentního home office například velmi úspěšně využívají v aplikaci SmartEmailing. „Vývojářům a dalším IT pracovníkům nabízíme možnost pracovat v podstatě odkudkoliv a, pokud to jejich pracovní náplň dovolí, tak i v jakoukoliv denní či noční hodinu. To jim dává daleko větší flexibilitu. Navíc se nám tento model skvěle hodí do naší firemní kultury, která je založená na principech svobodné firmy,“ popisuje Kateřina Fišerová, CEO aplikace SmartEmailing.

Modelové situace

V běžné praxi se pak Martina Černá nejčastěji setkává se třemi modelovými situacemi. Ve většině případů se jedná o stanovení jednoho dne v týdnu, kdy mohou zaměstnanci pracovat z domu. Další je situace, kdy vhodný uchazeč bydlí ve větší vzdálenosti od firmy a je třeba najít společně řešení, jak nastavit spolupráci. Většinou pak takový zaměstnanec tráví v kanceláři alespoň jeden den v týdnu. U pozic, které umožňují samostatnou práci na projektu, je pak zpravidla domluven režim návštěvy kanceláře jedenkrát za týden až dva.

„S permanentním home office se setkáváme rovněž u klientů, jimž se jejich zaměstnanec stěhuje. Pokud jeho pozice umožňuje samostatnou práci, nabídnou mu možnost téměř plného home office. Nechtějí totiž přijít o zaměstnance, který je šikovný,“ dodává Martina Černá. To potvrzuje i Kateřina Fišerová: „Díky možnosti práce z domova není nutné při změně bydliště a stěhování například z Brna, kde máme kanceláře, do Prahy hledat náhradu.“

Posledním trendem, který se v poslední době více objevuje, je využívání různých co-workingových center a sdílených kanceláří. „Tyto prostory se dnes využívají v případech, kdy firma sídlí daleko od bydliště zaměstnance. Lidé do nich mohou docházet a pracovat v blízkosti svého bydliště, ale ne přímo doma. V tomto případě se zohledňuje i sociální aspekt, protože některým zaměstnancům nemusí práce z domu vyhovovat právě s ohledem na chybějící interakci s dalšími lidmi,“ uzavírá Martina Černá z Jobs Contact.