Dnes je 24. 04. 2024

Elektromobil z domácí dílny jezdí zadarmo, náklady na výrobu nepřesáhly 20 tisíc korun

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Zář 16th, 2016
0 komentářů

Ekologicky smýšlející kutil Jaromír März ve své dílně sestrojil již několik dopravních prostředků. Dokázal vyrobit vlastní elektrokoloběžku, solární automobil i elektrocentrálu na dřevoplyn. Své zkušenosti a rady sdílí ve videonávodech na internetu. Jiří Toman zase formou technických soutěží podporuje tvořivost dětí ze základních a středních škol. Jejich projekty jsou nominovány v soutěži E.ON Energy Globe v kategorii Kutil.

Elektrické auto vlastní výroby jezdí zadarmo 

Výrobě ekologicky šetrných dopravních prostředků a jiných úsporných zařízení věnuje Jaromír März svůj volný čas. Díky jeho videonávodům se o vlastní výrobu elektrických vozítek mohou pokusit i lidé bez předchozích zkušeností. Solární auto jsem stavěl zhruba dva měsíce ve volném čase, ale předcházela tomu pečlivá příprava, hlavně návrh kontrukce a vyhledávání komponetů na internetových obchodech za dobrou cenu. Automobil může jet rychlostí až 12 kilometrů za hodinu, za slunečného dne od dopoledne až do večerních hodin bez nutnosti nabíjet kumulátory, říká o jednom ze svých výrobků Jaromír März.

Náklady na solární automobil se pohybovaly kolem 20 tisíc korun. S pohonem na sluneční energii má auto navíc nulové provozní náklady. Druhým výrobkem kutila ze Šumavy je elektrokoloběžka, kterou využívá především jako úsporný dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. Sestrojil ji za 17 tisíc korun, s nabíjením elektrokoloběžky ze sítě pak stojí stokilometrová projížďka asi 8 korun. Výrobky Jaromíra Märze umožňují šetrný způsob dopravy, který neohrožuje životní prostředí a zároveň je ekonomicky úsporný.

Soutěž motivuje děti k výrobě hraček

Kreativitu a tvorbu vlastních produktů podporuje i technická soutěž Jiřího Tomana, v rámci které žáci a studenti vlastnoručně vyrábí hračky. Konkrétně auta na gumičku a parní či Stirlingovův motor. Vynálezy později prezentují na závodech v Národním technickém muzeu, kde spolu s ostatními porovnávají vlastnosti svého vynálezu. „Jedná se o tři samostatné soutěže, kterých se můžou zúčastnit různé věkové kategorie. Auta na gumičku vyrábí děti ze základních škol, parní a Stirlingovy motory sestrojují středoškoláci. Od letošního roku v nové kategorii mohou soutěžit i další kutilové, třeba vysokoškolák, nebo děda technik s vnukem. Vyhrát mohou většinou kutilské nářadí, ale i let v trenažeru Boeingu 737,“ popisuje soutěž Jiří Toman.

Soutěž má několik úrovní náročnosti. Za nejobtížnější je považována ta, při které musí soutěžící využít energii páry. Soutěžící si vyrobí vlastní parní motorek, který se připojí k tlakovému hrnci a měří se jeho výkon. Prostřednictvím těchto soutěží Jiří Toman motivuje žáky a studenty z celé republiky ke studiu technických předmětů a u dětí rozvíjí kreativitu i manuální zručnost. Nedávno byla soutěž rozšířena o kategorii Ostatní, nově se tak mohou zapojit dospělí kutilové i celé rodinné týmy.

Jeden z kutilů zvítězí v soutěži E.ON Energy Globe

V kategorii Kutil se utkají výrobky Jaromíra Märze se soutěžním projektem Jiřího Tomana. „Na obou soutěžících nás zaujaly nejen jejich projekty, ale také to, že své znalosti aktivně předávají ostatním lidem, ať už jde o žáky či studenty, nebo zájemce o alternativní dopravu,“ říká Vladimíra Glaserová ze společnosti E.ON, která soutěž Energy Globe v České republice organizuje. Dostupné videonávody a soutěž pro děti i dospělé mohou oslovit širokou veřejnost. A právě veřejnost může v hlasování jednoho z kutilů podpořit.