Dnes je 5. 12. 2022

CNG umožňuje snížit náklady na ujetý kilometr pod 1 korunu. Tankovací karty firmám ušetří ještě více

Autor: Redakce
Rubrika: Cestování
Čvc 13th, 2016
0 komentářů

Spotřeba CNG v loňském roce rostla a růst je patrný i letos. Například firmy využívající tankovací karty Axigonu letos svoji spotřebu zdvojnásobily. Přestože přibývá také počet soukromých vozidel na CNG, největších úspor samozřejmě dosahují firemní flotily. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun. CNG je v Česku též nejrozšířenějším alternativní pohonem.

I když se podíl vozidel s CNG na celkovém počtu registrových vozidel pohybuje v řádech jednotek procent, je zřejmé, že zájem o toto alternativní palivo roste. V loni spotřeba CNG v Česku meziročně vzrostla téměř o polovinu (45,7 %). Dle Českého plynárenského svazu se za posledního půl roku otevřelo 20 nových čerpacích stanic. Celkem je tak v rámci ČR v provozu 122 plnicích stanic CNG a další budou přibývat. „V porovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy probíhá nyní v Česku nejdynamičtější rozvoj využití CNG a předpokládáme, že do roku 2020 bude u nás v provozu více než 200 veřejných CNG stanic,“ uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu. Razantní růst spotřeby CNG je patrný i letos. „V letošním roce se odběry CNG ze strany našich členů již zdvojnásobily. Očekáváme, že do konce roku překročíme hranici 5 000 kg CNG měsíčně,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám kromě tankovacích karet nabízí i karty na nákup CNG.

V tuto chvíli je CNG nejrozšířenějším alternativním palivem a i v budoucnu by tomu tak mělo být. Podle odborníků můžeme očekávat rostoucí zájem především u firem. Měsíčně podle Jiřího Šimka přibývají stovky CNG vozidel, zatímco u ostatních alternativních paliv se jedná pouze o jednotky registrací. Za květen letošního roku se registrovalo 26 092 nových osobních a dodávkových vozidel, z čehož na CNG jich bylo 351. To je 1,35 % ze všech registrací. „V současnosti je podíl nových registrací vozidel asi 75 procent ve prospěch firem a stejný podíl mají firmy i u registrací nových vozidel na CNG. Pokud by se poměr registrací v budoucnu měnil, tak podle mě spíše ve prospěch firemních vozidel,“ dodává Jiří Šimek s tím, že čím má firma vyšší roční nájezd kilometrů, tím spíše se CNG vyplatí. „S CNG šetříte od prvního ujetého kilometru, a proto přibývá i počet soukromých vozidel. Největší úspory ale samozřejmě dosahují firmy s větší flotilou. Například Česká pošta od doby, co provozuje CNG vozidla, ušetřila v nákladech na palivo přes 50 milionů korun,“ uvádí Markéta Veselá Schauhuberová, obchodní manažerka CNG z RWE Energo.

Vozidla na CNG jsou pro firmy výhodná i z hlediska daní, protože silniční daň je pro vozy s CNG pohonem do 12 tun nulová. Kromě daní a ekologického aspektu je ale hlavní devízou vozidel na CNG samozřejmě cena pohonné hmoty, která je příznivá především díky nízké spotřební dani. Porovnáváme-li ceny benzínu a CNG, je nutné vzít v úvahu energeticky srovnatelné jednotky. Litru benzínu tak odpovídá metr krychlový CNG. „Motoristé mohou na plničkách RWE aktuálně tankovat metr krychlový CNG průměrně za cenu mezi 17 a 18 korunami. Na jednom litru tak ve srovnání s benzínem lze ušetřit přibližně 12 korun,“ dodává Markéta Veselá Schauhuberová s tím, že ujetý kilometr na CNG vyjde podle spotřeby na 90 haléřů až 1 Kč. Stejně jako u benzínu či nafty, i zde lze navíc využít slevy díky tankovacím kartám. „Členové naší nákupní aliance mají díky tankovacím kartám možnost u některých stanic čerpat CNG za absolutně nejnižší cenu na celém trhu. Se stávajícím tempem růstu výtoče lze navíc předpokládat, že budeme moci ještě letos tuto slevu zdvojnásobit na 2 Kč/kg,“ dodává Damir Duraković.