České IT firmy ve světě porážejí velké konkurenty. Brání stamiliony počítačů a směrují miliardy korun
Česká republika je dle vyjádření samotných firem mekkou programátorských mozků. Proto jsou IT firmy z Česka v zahraničí mimořádně úspěšné, a to nejen v Evropské unii. Například softwarová firma Sonet zajišťuje chod platebních terminálů na ostrově Mauricius. Brněnská firma Avast má zase mezi svými zákazníky jen 1 % Čechů, celkem ovšem chrání takřka čtvrt miliardy počítačů po celém světě.
Pro ryze českou firmu střední velikosti je náročné uspět na zahraničním trhu. Přesto se to však mnohým daří bez větších problémů. Aby byl vstup na zahraniční trh úspěšný, je podle vyjádření firem samotných nutné důkladně daný trh poznat a mít vlastní promyšlenou strategii. Každý trh má přitom svá specifika a důvěra zdejších zákazníků se získává pozvolna. Díky flexibilitě, zkušenostem a přizpůsobivosti uspěla i brněnská firma Sonet. Její software nepoznáte na první pohled, ale setkáváte se s ním denně, například při platbě platební kartou v obchodě.
Firma Sonet však bdí nad pěti tisíci platebními terminály i na exotickém Mauriciu v Indickém oceánu. Nyní se rozšiřuje i do Maďarska. „Je velmi ojedinělé, aby se ryze české firmě povedlo proniknout na několik zahraničních trhů. Svůj úspěch budujeme krok po kroku sami. Pro každý trh si vybíráme spolupracovníky, kteří znají místní specifika,“ uvedla Lenka Bukalová z firmy Sonet. Firma o čtyřiceti zaměstnancích z „východní Evropy“ si dokázala získat důvěru významných hráčů v oblasti bankovnictví a plateb. Přes její software tak ročně protečou miliardy korun.
Další firmou, která si může připsat výrazný úspěch na globální úrovni je Safetica. Software, který chrání firmy před únikem citlivých firemních dat, se jí daří prodávat do padesátky zemí. Právě špičkovými informačními technologiemi začíná být Česko ve světě proslulé. „Dnešní internetový svět je globální a dostat se do něj právě s technologickými řešeními není sice úplně snadné, ale rozhodně zde nejsou jen velmi těžko překonatelné bariéry známé z klasických průmyslů. A právě to, že český trh je poměrně malý, české softwarové firmy silně motivuje myslet na trhy další,“ konstatoval ředitel brněnské firmy Safetica Jakub Mahdal.
Ještě úspěšnější je antivirová firma Avast Software, která před škodlivými kódy chrání na čtvrt miliardy počítačů a mobilních zařízení na celé planetě. „Uživatelé v ČR tvoří jen zhruba 1 % našich zákazníků. Avast se hned od počátku svého působení soustředil především na vysokou kvalitu a inovace. Už od začátku jsme též naše produkty nabízeli v přeložených verzích, a tak se nám podařilo rozšířit do mnoha zemí ještě v raném stádiu internetu,“ vysvětlil provozní ředitel společnosti Avast Software Ondřej Vlček. Příběh Avastu dokazuje, že na globální poměry původně rodinná firma ze střední Evropy může v podnikání trumfnout obří kolosy, jako jsou kupříkladu americké firmy Symantec Corporation nebo Microsoft.
K zahraničnímu obchodu však firmy potřebují jazykovou vybavenost. V kancelářích české firmy Webnode se mluví více než dvaceti světovými jazyky, od korejštiny přes švédštinu až po turečtinu. Službu, která umožňuje webové stránky prostě naklikat, aniž by uživatel musel umět programovat, spustil v Brně v roce 2008 Vít Vrba. „Dnes má Webnode na 15 milionů uživatelů po celém světě. Nejvíce boduje v České republice a Brazílii. Rozhraní máme přeložené do jednadvaceti světových jazyků a chceme dále expandovat,“ popsal Petr Bláha z Webnode. Firma teď cílí na Spojené státy.