Dnes je 25. 09. 2021

Češi pijí na festivalech „jinack“ už 10 let: vratné kelímky Nicknack ušetřily už přes tisíc tun odpadu

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Čvc 29th, 2021
0 komentářů

Přestože se nejedná o jméno slavné kapely, Nicknack je už 10 let ikonou českých festivalů. Za vznikem zálohovaných kelímků stála touha dvou bratrů kultivovat hudební akce a zbavit je zbytečné záplavy odpadu. Z malé brněnské firmy se stal lídr ve výrobě vratných kelímků s více než třemi tisícovkami klientů.

Nápad na výrobu ekologických kelímků se zrodil v hlavách bratrů Hanákových v roce 2010. Nelíbilo se jim, že české festivaly vedle dobré hudby tradičně doprovází i nepořádek z plastových kelímků od piva. Inspiraci Martin a Michal našli v Německu. Na koncertě kapely U2 se poprvé setkali se systémem, kdy si návštěvníci koncertu koupí kelímek za zálohu. Když prázdný kelímek vrátí, další nápoj dostanou do nového, přičemž ten první putuje na umytí a pak se může použít znovu.

Po několika měsících vlastních návrhů se v roce 2011 z kelímků Nicknack poprvé mohli napít návštěvníci malého festivalu v Tišnově. Záhy se kelímky dostaly na největší tuzemské hudební festivaly, například Colours of Ostrava, Masters of Rock, Hip Hop Kemp nebo i slovenskou Pohodu. Do „kelímkové revoluce“ se později zapojily i zoologické zahrady, sportovní kluby či česká města.

Praktický suvenýr

Firma se stala průkopníkem ve svém oboru a samotný výraz „nicknack“ zase synonymem pro vratný kelímek. Ten je díky svému unikátnímu tvaru a praktickému závěsnému klipu od roku 2017 patentovaný v rámci celé Evropské unie. „Od počátku jsme chtěli na trh přivést unikátní kelímek, který si lidé budou moct zavěsit za opasek nebo za batoh a mít tak volné ruce, aby například mohli zatleskat interpretovi,” říká Martin Hanák, který firmu zakládal společně s bratrem Michalem a kamarádem Petrem Dojmazovem.

V anglickém slangu slovo „nicknack“ označuje suvenýr. A právě tím se plastový kelímek často stává. Lidé si domů z každé akce můžou odnést kelímek potištěný originální grafikou, například logem své oblíbené kapely. To, že si lidé kelímky nechávají, potvrzují i čísla. Každý rok pošleme do oběhu zhruba 600 tisíc kelímků, z toho se nám jedna čtvrtina nevrátí,” doplňuje Michal Hanák, jeden ze současných čtyř společníků firmy.

Od půllitru na pivo po kelímek na kávu

O brněnské plastové kelímky je zájem po celé Evropě. Nicknacky tak znají například v Německu, Polsku, Rumunsku, Itálii či ve skandinávských zemích. Firma vyrobila celkem už přes 11 milionů kelímků z tvrzeného plastu, které ušetřily přes jeden tisíc tun plastového odpadu. Ostatně ohled na životní prostředí byl jedním z hlavních důvodů, proč se bratři do kelímkového byznysu v roce 2011 pustili.

Aby přechod na zálohované kelímky svým klientům co nejvíce usnadnili, od počátku jim nabízeli kompletní servis. Kelímky proto nejen prodávají či pronajímají, ale zajišťují i jejich přepravu, umývání a uskladnění. Aby to měli ke všem klientům blízko, vedle brněnského mycího centra a skladu, v roce 2018 otevřeli novou linku v Ostravě a o dva roky později také v Praze. V důsledku pandemie koronaviru a zákazu hromadných akcí, na které kelímky dodávali, však museli ostravskou linku uzavřít.

Pandemie ale paradoxně vedle pátrání po úsporách vedla také k pátrání po novinkách. Minulý rok tak do rodiny plastových kelímků přibyl i HOT CUP, kelímek, ve kterém si lidé budou moci vychutnat teplé nápoje. Svou nabídku firma rozšířila také o panáky opatřené úchytným klipem, kterých za jeden půllitr lidé zavěsí až sedm. Obě tyto novinky lidem zpříjemní pobyt na oblíbených akcích a planetě navíc uleví od dalšího návalu jednorázových plastů.