Česko stále zaostává ve využití operativního leasingu. Jeho obliba ale roste, zvláště u živnostníků a menších firem
České firmy využívají operativní leasing ve srovnání se zahraničím stále výrazně méně. Pozvolna se nicméně zahraničním firmám přibližují. Podíl operativního leasingu na financování firemních vozů v Česku meziročně lehce posílil na 16 %, v zahraničí se jeho podíl drží na 28 %. Vyplývá to z letošního průzkumu Fleet Barometer 2018. U menších firem a živnostníků je využití operativního leasingu ještě nižší. Ve srovnání s předchozími lety však postupně roste a již tvoří asi 8 %. Potenciál dalšího růstu v tomto segmentu je podle odborníků velký.
Z letošního průzkumu vozových parků Fleet Barometer 2018 vyplývá, že v České republice meziročně lehce posílil operativní leasing, a to ze 14 na 16 %. V zahraničí se jeho podíl přitom drží na 28 %. Pokud jde o přímý nákup automobilů do vlastnictví firem, v Česku jej využívá 53 % společností, zatímco v ostatních evropských zemích je to stabilně 39 %. Auta na úvěr si v Česku pořídilo 11 % dotazovaných společností, v ostatních zemích 7 %. České firmy tak ve využití operativního leasingu pozvolna dohánějí západoevropské země, kde se tento typ financování vozidel etabloval mnohem dříve než v tuzemsku. „I když v zahraničí využití operativního leasingu dlouhodobě roste, v nejbližších letech se bude náskok západoevropských zemí zmenšovat,“ očekává Tomáš Kadeřábek z oddělení Arval Consulting společnosti ARVAL CZ.
Velký potenciál u malých a středních firem
U velkých společností s autoparky nad 50 vozidel je míra využití operativního leasingu vyšší. V Česku je to 38 % a v ostatních evropských zemích 57 % firem. Naopak nejmenší zájem o operativní leasing je v segmentu malých společností do 10 zaměstnanců, ty zahraniční touto formou pořizují auta ve 12 % případů. „U menších českých firem a živnostníků je v tuto chvíli podíl operativního leasingu nízký, avšak ve srovnání s předchozími roky postupně roste a tvoří asi 8 %,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „Operativní leasing má v tomto segmentu poměrně značný potenciál, a proto vznikají produkty speciálně pro trh SME, tedy pro subjekty s fleetem do 9 vozidel,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Trendem je plný outsourcing
Motivace živnostníků a menších firem využívat operativní leasing nemá primárně jiné důvody než u větších společností. Jde o outsourcing služeb, kdy lze věnovat ušetřený čas a prostředky do svého vlastního podnikání. „Stále více firem ve všech segmentech oceňuje nabídku služeb v režimu plného outsourcingu, kdy leasingová společnost přebírá roli fleet managera ve společnosti,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Garantovaná měsíční leasingová splátka navíc dává podnikateli určitou jistotu v plánování nákladů, protože veškerá rizika spjatá s poklesem zůstatkových hodnot či rostoucími náklady na servis a pneuservis jsou na straně leasingové společnosti. „Podnikatel nemusí řešit servis ani prodej ojetiny, přičemž na splátkách nájmu zaplatí pouze část ceny vozu, kterou během jeho užívání opotřeboval,“ dodává Tomáš Kadeřábek.