Baterie mohou na palubu letadel nabité jen na 30 %. Nové pravidlo zkomplikuje jejich skladování
Baterie přepravované letecky budou muset být od dubna nabity z bezpečnostních důvodů maximálně na 30 % svojí kapacity. Nové pravidlo pro přepravu lithiových baterií letos zavádí Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Po loňském omezení přepravy akumulátorů na běžných pasažérských letech se jedná o další obtíž, se kterou se dovozci musejí potýkat. Nižší míra nabití akumulátoru totiž komplikuje jeho skladování.
Nové zpřísnění pro přepravu lithiových baterií se týká výhradně pasažérských letů. Li-ion baterie mohou být nabity pouze na třetinu své kapacity. Toto opatření se netýká akumulátorů, které jsou baleny přímo s mobilními přístroji. Dosud přitom platilo, že baterie mohly být nabity na 60 % kapacity a více. Pro dovozce a prodejce akumulátorů představuje zpřísnění komplikaci při potřebě skladování zboží. „Baterie, které jsou nabité na méně než polovinu své kapacity, nebude možné skladovat delší dobu. Hrozí totiž podvybití, tedy znehodnocení akumulátoru,“ popisuje problémy Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „V rámci letecké přepravy nebude nově možné objednávat větší zásilky. Objednávky budou muset být připraveny tak, aby našly rychle cestu ke spotřebiteli,“ doplnil Tlapák.
Akumulátory, u kterých to vzhledem ke konstrukci je proveditelné, budou muset pracovníci obchodů po přijetí na sklad nabít, aby je bylo možné skladovat běžnou dobu. „Ta se pohybuje od několika měsíců po přibližně jeden rok,“ upřesnil Tlapák.
Pozornost obchodníků se tak v důsledku další regulace opět o něco více obrátí na námořní dopravu, pro kterou platí podstatně mírnější pravidla. Na palubách lodí totiž i nadále mohou být přepravovány baterie nabité až na 60 % jejich kapacity. „Už minulý rok jsme museli přehodnocovat v souvislosti s regulací Mezinárodní asociace leteckých dopravců naši logistickou strategii a zaměřili jsme se více na přepravu loděmi. Doručení sice trvá o několik týdnů déle, transport je ale výrazně jednodušší a také levnější. Podle našich propočtů je námořní doprava zhruba pětkrát levnější než ta letecká,“ uvádí Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz v souvislosti s loňskou změnou předpisů ze strany IATA, která stanovila omezení přepravy akumulátorů na běžných pasažérských letech.
Restrikce platná od dubna 2015 se týkala především množství baterií převážených v jednom balení na pasažérských letech. „Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů. Ty prokazují, že lithium kovové baterie, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené, jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium kovové baterie se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlovala loni nové pravidlo Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.