Českým firmám se daří. Ekonomickým ukazatelem je i nakupování kancelářských potřeb
Česká ekonomika by podle poslední predikce ministerstva financí měla rok 2015 uzavřít s růstem HDP o 4,5 % oproti předchozímu roku, což je nejvíce v Evropě. Že se českým firmám daří, dokládají i méně tradiční ukazatele. Například výrazný nárůst prodeje kancelářských potřeb, který dobře odráží, kolik práce společnosti mají.
Komentář odborníka:
„Pokud se firmě daří, tak potřebuje pro svůj chod i více kancelářských potřeb. Od těch psacích přes archivaci až po úklidové prostředky a občerstvení. Ekonomický růst nyní jednoznačně cítíme ve vyšší spotřebě i vyšších průměrných objednávkách, které u nás firmy udělají. Také reklamních a dárkových předmětů firmy objednávají meziročně více. Mají větší množství obchodních partnerů, kterým chtějí poděkovat na konci roku, či odměnit své zaměstnance, když se firmě daří.“
Firmy více designují kanceláře
„Ekonomická situace se také projevuje na rozhodnutí firem. Více investují například do designu kanceláří. Ladí vybavení do jedné barvy, přecházejí na luxusní, zbytné zboží. To současné sice udělá stejnou službu, ale nevypadá už tak dobře. Je to kontrast k období ekonomické krize, které začalo s rokem 2008. V první fázi se především hledaly alternativy ke značkovému zboží. To platilo například u spotřebního materiálu do tiskáren. České společnosti však významně zasaženy ekonomickou krizí nebyly. Největší tlak byl od poboček zahraničních společností, které snižovali své rozpočty a snažily se vydělat na ztráty zahraničních matek. A najednou měly v ruce zdůvodnění škrtů.“
Kancelářské potřeby jsou bleskovým ukazatelem ekonomické kondice
„Objednávky na příští rok nemáme. Activa má objednávky jen na to, co budou naše firmy potřebovat zítra. Potřeby pro chod kanceláře jako vysoce spotřební zboží reagují velmi rychle, takřka okamžitě, na ekonomickou situaci, počasí, stávky a konflikty, takže predikovat dle něj ekonomickou kondici několik měsíců do budoucna není snadné. Pro rok 2016 ale ACTIVA doufá v růst tržeb v řádu jednotek procent, k tomu plánujeme zajištění logistických prostor, vozového parku a personálu. Při tržbách přes 1,5 miliardy korun předpokládaný 6% růst představuje 90 milionů korun.“
Autor komentáře: Martin Holoubek, zástupce obchodního ředitele společnosti Activa
Fotografii Martina Holoubka si můžete stáhnout zde.
Zdroj fotografie: archiv Activa, autor Tereza Melicharová