Více než polovinu ceny pohonných hmot v Česku tvoří daně. Přesto jsme na tom lépe než většina EU
58 % z ceny benzínu a 54 % z ceny nafty tvořily minulý týden v Česku daně. Stát si sice bere menší podíl, než je průměr Evropské unie, nejnovější čísla, která 14. září zveřejnila Evropská komise, ale ukazují, že například u polských sousedů odvádějí méně a nižší daň platí i řidiči v pobaltských zemích. Vyplývá to ze srovnání nákupní aliance Axigon, která v Česku sdružuje více než 10 tisíc členů.
Za litr nafty natankovaný na českých pumpách minulý týden řidiči zaplatili v průměru 30,27 Kč. Více než polovina, tedy 16,35 Kč, skončí ve státní pokladně. Zákon totiž z každého litru žádá odvedení 10,90 Kč jako spotřební daně, která je jedním z klíčových pilířů státního rozpočtu. Státu se samozřejmě odvádí i daň z přidané hodnoty, která se počítá z ceny nafty včetně spotřební daně. Takže krásná ukázka daně za daň. „Podíl daní na celkových cenách pohonných hmot v ČR se v současnosti nachází pod průměrem Evropské unie, který činí 64 % u benzínu a 58 % u nafty,“ konstatoval generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.
Podstatně hůře jsou na tom podle statistik například v Itálii, kde řidiči na daních odevzdávají 67 procent z ceny benzínu a 63 procent z ceny nafty. Výrazně milosrdnější je stát v Bulharsku, kde žádá přesnou polovinu z výsledné ceny benzínu a 47 procent z ceny nafty.
Ve výsledku ale řidiče bude zajímat především konečná cena pohonných hmot. Ta je dána nejen mírou zdanění, ale též například konkurenčním prostředím, podle kterého si pumpaři nastavují marže. „V průměrných cenách nafty bylo minulý týden Česko 11. z evropské osmadvacítky a 7. bylo v cenách benzínu,“ doplnil Duraković.