Jak koupit ojeté auto a nespálit se? Dodržte pět základních kroků
Trhu s automobily v České republice vládnou ojetiny. V posledních letech se jich u nás podle dat společnosti Cebia pravidelně prodá třikrát více než aut nových. Koupi vozu, který již má několik let služby za sebou, však samozřejmě provázejí některá rizika. Zejména méně zkušení motoristé při takovém nákupu často chybují, což se jim později může značně prodražit. Na co si dát při pořizování ojetiny pozor a proč je klíčové auto nejprve zkontrolovat v servisu? Odpovědi nabízí následující článek.
-
Pozor na neseriózní prodejce
Pokud je již člověk rozhodnut, jaký typ automobilu nejlépe poslouží jeho potřebám, a má stanoven realistický rozpočet, přichází čas na samotné hledání vozu. Procházet lze jak nabídky bazarů, tak inzeráty soukromníků. V obou případech může mít následné zakoupení auta své výhody i úskalí. „U privátní koupě lze ušetřit na některých servisních poplatcích, které si bazary účtují. Rovněž se můžete setkat s otevřenějším a lidštějším přístupem ze strany prodávajícího. Někdy to však bývá právě naopak. Je tedy nutné zachovat obezřetnost a důkladně si prověřit, zda automobil například nepatří leasingové společnosti, není v zástavě či na něm neleží exekuce. Velké ověřené bazary nabízejí v tomto ohledu větší garanci a člověk si tam může být mnohem jistější, že jeho koupené auto je takzvaně ‚právně čisté‘,“ popisuje Marek Zukal, jednatel franšízové sítě autoservisů Quick Stop Car, která v dubnu letošního roku plánuje vstoupit na český trh. Do roku 2024 by pod touto značkou mělo vzniknout přes 400 servisů.
-
Prověřte si najeté kilometry
Podle údajů společnosti CarVertical vykazuje prakticky každý šestý ojetý vůz manipulaci s tachometrem. U aut dovezených ze zahraničí jde až o třetinový podíl. Téměř dvacet procent ojetin pak má v dokumentaci uveden nesprávný rok výroby. „Z praxe znám případy, kdy bylo vozidlo stočeno například i o dvě stě tisíc kilometrů. Takové podvody mohou navýšit reálnou cenu auta o desítky tisíc korun. Řadu nesrovnalostí lze odhalit pomocí servisní knihy, popřípadě prostřednictvím protokolů z STK. Využít lze rovněž některou z prověřovacích služeb. Základem je nekupovat vůz, u kterého vám prodejce není schopen přesně doložit jeho historii,“ radí Zukal.
-
Všímejte si varovných signálů
Objíždění autobazarů může být dlouhá a po všech stránkách náročná pouť. Řada vyčerpaných kupujících pak často učiní rozhodnutí na základě emocí a přivře oči nad varovnými signály. Odborníci obecně doporučují, aby si zejména méně zkušení motoristé přizvali k nákupu ojetiny automechanika. Ten dokáže často zběžným pohledem odhalit nedostatky, které oko laika zprvu nezaznamená. Pokud ho však člověk k dispozici nemá, je v každém případě základem prozkoumat stav opotřebení brzd, tlumičů, prahů a pneumatik. To, že byl vůz v minulosti bourán, mohou naznačit například rozdíly ve slícování jednotlivých dílů karoserie. Podezřelé bývají v tomto směru i lakované nosníky auta či nízké stáří airbagů. Místo, na které se při maskování následků autonehody často zapomíná, je podlaha kufru. Na tu je tedy rovněž užitečné se zaměřit. Pokud zákazník vysleduje jakékoliv známky koroze, měl by dát od vozu ruce pryč.
-
Testovací jízda musí být samozřejmostí
Nezbytností při koupi vozu je využití možnosti zkušební jízdy, kterou musí zákazníkovi každý seriózní prodejce automaticky nabídnout. „Již při nasednutí do auta by si měl kupující pořádně prohlédnout stav interiéru. Opotřebovaný volant či prosezené sedačky mohou inklinovat, že automobil již najezdil více, než udává tachometr. Při pootočení klíčkem by se měly objevit všechny kontrolky a žádná samozřejmě nesmí při jízdě svítit,“ upozorňuje Zukal. Dále je podle něj také důležité pozorně naslouchat „hlasu motoru“, v němž by se nemělo ozývat žádné klapání či jiné nepatřičné zvuky. Špatným znamením bývají pochopitelně i nepřirozeně tmavé a hutné výfukové zplodiny. Během jízdy by měl řidič vyzkoušet funkčnost všech prvků ovládání, od stěračů po klimatizaci. „Při testu se vyplatí zvolit trochu hrbolatější silnice, kde se nápadněji projeví řada nedostatků a závad. Zkušební jízda by rozhodně neměla být projížďkou okolo bloku. Naopak se vyplatí věnovat jí minimálně půl hodiny,“ dodává.
-
Do servisu před koupí i po ní
Při pořizování ojetiny je ideální, když se člověku podaří ještě před koupí dostat auto na prohlídku do odborného servisu. „U tohoto kroku doporučuji zvolit pracoviště, na jehož profesionalitu se můžete spolehnout. Zajet s vozem k mechanikovi sídlícímu vedle bazaru může být sice pohodlné, ale bohužel ne všichni hrají v takovéto situaci fér. Pokud se tedy člověk nechce stát obětí nějaké tajné dohody, měl by vyhledat autoservis, jehož nezávislostí si může být jistý,“ radí Zukal a doplňuje: „Na kontrolu do servisu by měl řidič přijet i po nákupu vozidla. V každém případě se vyplatí vyměnit všechny provozní kapaliny a prověřit stav rozvodů a brzdového systému,“ uzavírá odborník ze společnosti Quick Stop Car.