Jak se motivovat ke studiu jazyků? Důležité jsou reálné cíle i výběr lektora
Z výzkumů Českého statistického úřadu vyplývá, že bezmála třetina Čechů neumí žádný cizí jazyk. Zhruba polovina jich má pocit, že další jazykové vzdělání ani nepotřebuje. A ti, kteří se přece jen snaží, se často při zdokonalování jazykových dovedností motají v kruzích. Podle Simony Škurkové, ředitelky jazykové školy Lingua Centrum, je největším problémem Čechů nedostatek motivace. Ve svém komentáři uvádí, jak se ke studiu jazyků motivovat a nenechat se odradit hned na začátku.
Řada studentů si při výuce cizích jazyků klade nereálné cíle. Týkají se především očekávání velmi rychlého pokroku. Studenti se domnívají, že budou za rok v novém jazyce bezchybně vést obchodní jednání, ačkoli studiu věnují obligátních devadesát minut týdně. V horším případě pak zázračné výsledky nabídne sám učitel, či dokonce škola. Hesla jako „anglicky snadno a rychle“ či „anglicky za týden“ jsou sice atraktivním reklamním sloganem, nicméně taková očekávání se jen těžko mohou setkat s úspěchem. Studium jazyka vyžaduje svůj čas.
Při jazykovém vzdělávání je proto základem určit si správné mety. Pro někoho je to povýšení v práci, pro jiného plynulý rozhovor se zahraničním kolegou. Vhodné je určit si více kratších motivačních cílů, kterých lze dosahovat postupně. A je navíc důležité učit se o tom, co člověka baví a nebát se si lekce po domluvě s lektorem přizpůsobit.
Lektor dokáže nadchnout i odradit
Zásadní vliv na motivaci studenta totiž přichází i z vnějšku. Právě výběr lektora je absolutní základ. Vždy, a to neplatí jen o jazycích, je důležité mít učitele, se kterým si člověk rozumí a na jehož hodiny se těší. Lidé si často myslí, že když začnou chodit na lekce a s lektorem nejsou spokojeni, nemohou nic změnit.
Takové přesvědčení ale vede k tomu, že student ztratí nadšení, je demotivován a výuku dřív nebo později přestane pod různými záminkami navštěvovat. Jazykové školy přitom rády vyjdou vstříc a změnu lektora nepovažují za nic osobního. Zatímco na základní či střední škole si vyučujícího vybrat nelze, v dospělosti ano.
Motivovat může i zaměstnavatel
Velkou motivací se nakonec mohou stát i finance, což je informace cenná především pro zaměstnavatele. V roce 2016 přispěly podle Českého statistického úřadu firmy svým zaměstnancům zhruba na třetinu absolvovaných jazykových kurzů. Student tak není zatížen celou částkou za kurz a může studovat déle a intenzivněji, navíc s vidinou povýšení nebo přesunu do zahraničí, což je velmi silná motivace. Ze statistik naší školy přitom vyplývá, že z pracovních důvodů studuje až 80 procent dospělých účastníků neformálního vzdělávání.
V případě jazykového vzdělávání jako zaměstnaneckého benefitu existuje také další zásadní motivační faktor: dobrá jazyková škola umí společnosti poskytnout okamžitý přehled o pokroku studenta, jeho hodnocení a docházce. Zaměstnavatel i student tak získají jistotu, že vše funguje, jak má, a investice do vzdělání má svůj smysl.
– Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum –