Češi při výběru mobilních telefonů kladou důraz na cenu, výdrž baterie nebo kvalitu displeje. O fotoaparátu se příliš nediskutuje
Málokterý trh se mění tak markantně, jako trh mobilních telefonů. Zatímco na přelomu tisíciletí platilo, že čím je telefon menší, tím je prémiovější a dražší, dnes je tomu v drtivé většině případů přesně naopak. Oproti minulosti lidé při výběru mobilů nejvíce diskutují o výdrži baterie, kvalitě displeje nebo o operačním systému. Vyplývá to z dat společnosti CYRRUS ADVISORY, která analyzuje uživatelské recenze v online prostředí.
Malá velikost ale nebyla v roce 2000 jedinou vlastností, podle které se telefony vybíraly. „Člověk si na to už ani nevzpomíná, ale mezi klíčové parametry tehdy patřil bezproblémový příjem signálu. Můžeme také zmínit předchůdce Bluetooth – infraport, který byl rovněž hojně vyhledávanou vlastností,“ říká Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.
Zlom nastal s příchodem internetu do telefonu a nástupem smartphonů. Do mobilů se začaly vkládat barevné displeje a fotoaparáty, vznikaly první hry a jiné aplikace, které zcela změnily vnímání přístrojů, které původně sloužily pouze k telefonování. „Klíčovou událostí je jednoznačně příchod prvního iPhone, který zcela změnil pohled na možnosti využití mobilních telefonů a způsob jejich zpracování. iPhone dal těmto zařízením podobu, která se v podstatě drží dodnes,“ doplňuje Pilský.
Společnost Apple vtrhla na mobilní trh v roce 2007 a od té doby patří mezi firmy, které trh formují. Od této chvíle začíná platit, že čím je displej větší, tím lépe. Mobilní telefony se začínají využívat v oblastech, které dříve byly vyhrazeny počítačům. „V současné době již bereme automaticky, že náš telefon slouží jako fotoaparát, přehrávač hudby nebo počítač pro obsluhu byznysu. Jedná se tedy o posun, který by nás na počátku éry mobilních telefonů možná ani nenapadl,“ podotýká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Prim hraje výdrž baterie
Jaké vlastnosti jsou tedy v posledních letech rozhodující při výběru nového telefonu? Podle Jana Přichystala, z technologické společnosti CYRRUS ADVISORY, která ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně analyzuje uživatelské recenze a vkládá je do softwarového produktu MTA (zkratka pro Multicriterial Text Analysis), lidé při výběru telefonů nejčastěji diskutují o výdrži baterie, ceně, kvalitě displeje nebo konstrukci telefonu.
„Z našich dat vyplývá, že výdrž baterie je při výběru telefonu velmi podstatná. Zatímco před deseti lety, kdy probíhal největší boom smartphonů, lidé nejvíce diskutovali o ovládání, konektivitě a rozlišení displeje, tak v posledních letech je v diskuzích a recenzích právě výdrž baterie tématem číslo jedna,“ přibližuje Přichystal.
V současnosti také probíhá konkurenční boj mezi výrobci mobilních telefonů v tom, kdo do přístroje vloží kvalitnější fotoaparát. To potvrzuje i Filip Matys zastupující firmu Huawei. „Pro naše zákazníky je kvalita fotoaparátu jednou ze stěžejních vlastností, podle které se při koupi rozhodují. Jde o trend, který nyní rezonuje na trhu mobilních telefonu nejsilněji.“ Jan Přichystal ale překvapuje informací, že kvalita fotoaparátu nepatří mezi nejdiskutovanější téma na tuzemských webech a e-shopech. „Samozřejmě platí, že fotoaparát hraje při koupi velkou roli. Ovšem z našich dat se dá vyčíst, že fotografie z telefonů si zákazníci buď sami dohledají na internetu nebo si fotoaparát vyzkouší na vlastní kůži, a tím pádem nepotřebují o kvalitě diskutovat. I proto se kvalita fotoaparátů umístila až na osmnáctém místě, což znamená, že uživatelé mobilních telefonů si před koupí shání více informací například o rychlosti nabíjení, čtečce otisku prstů nebo konektivitě. “
Mobilní telefon jako fashion záležitost
Společnost Alza souhlasí s tím, že její zákazníci vybírají telefony podle výkonu mobilního zařízení a kvality displeje. „Mezi klíčové parametry patří výkon a paměť telefonu, velikost a kvalita displeje, ale také design. Telefony jsou v dnešní době fashion záležitostí. Každý se chce odlišit, mít trendy věc, novinku. Přesto si troufnu tvrdit, že všechny tyto parametry spolehlivě přebíjí výprodejové akce. Pokud totiž nabídneme vlajkovou loď nějaké značky za polovinu ceny, je to pro zákazníka natolik atraktivní, že pro něj dané parametry v tu chvíli už nehrají takovou roli,“ tvrdí Martin Štefek, produktový manažer Alza.cz.
V CZC.cz si všímají provázanosti zákazníka a značky. „V poslední době máme pocit, že co se týče priorit při výběru zařízení, cenová hladina nehraje takovou roli. Spíše je zákazník mnohdy schopný ustoupit z hardwarových požadavků v závislosti na oblibě pořizované značky, a to i za cenu vyšší částky,“ uzavírá Tomáš Pilský.