Dnes je 28. 04. 2024

39 % Čechů žije single. Ztrátou kontaktů ani intimity ale netrpí

Autor: Redakce
Rubrika: Cestování
Úno 8th, 2024
0 komentářů

V Česku žije každý osmý člověk sám. Zatímco pro některé je single život etapou po ztrátě partnera, jiní si svobodu vybrali jako svůj životní styl, který však neznamená samotu. Přestože se počet single lidí zvyšuje, jejich intimní život nestrádá. Může s tím souviset i zvyšující se zájem o erotické hračky.

Češi míří k jednoznačnému trendu. Přibývá počet těch, kteří žijí sami. Naznačují to data z posledního sčítání obyvatel. V roce 2021 mělo jediného člena 39 procent domácností. Nejde přitom o tuzemskou specialitu. Stejné je to v celé Evropské unii, kde je podle Evropského statistického úřadu jednočlenných domácností téměř třetina.

Tento fenomén se přitom netýká pouze lidí, kteří na stáří zůstanou sami například kvůli úmrtí partnera. Sami stále častěji zůstávají také mladí lidé žijící ve velkých městech. „Je to zajímavý fenomén posledních let. Může přitom jít o dočasnou fázi, ve které lidé jen vhodného partnera nemohou najít, ale také o vědomou volbu být sám. Mění se také společenské normy a hodně mladých chce nejdříve budovat vztah k sobě samým,“ potvrzuje Lenka Procházka, životní koučka, mentorka a zakladatelkaMindCorp s.r.o.

Častým důvodem, proč si mladí lidé volí singles život, je neschopnost budovat dlouhodobý partnerský vztah na pevných základech, protože generace mladých nemá žádný vzor. „Kvůli vysoké rozvodovosti pochází mnoho mladých z rodin, kde scházel jeden z rodičů nebo figuroval třetí rodič, se kterým neměli dobrý vztah. Když nemáme vzor v původní rodině, je velice těžké si vytvořit vlastní fungující rodinu,“ doplňuje životní koučka. Podle ní je důležité učit se vztahové inteligenci a měnit vnitřní vztahové nastavení k vybudování dlouhodobého, a hlavně fungujícího vztahu. „Pro mladé je taková vnitřní práce často bolestivá a náročná, proto se raději uchýlí k samotě,“ uzavírá výčet důvodů života v osamění mladých lidí Lenka Procházka.

Svobodní i ženatí si užívají stejně často

Ti, kteří se rozhodli žít sami, nemusejí být automaticky osamělí. Čas tráví se svou rodinou, přáteli či kolegy. A nestrádají dokonce ani po sexuální stránce. Podle zprávy, kterou v roce 2021 vypracovala americká skupina Center for Researching and Understanding Sexual Health (CRUSH), se frekvence sexuálních styků mezi svobodnými a ženatými lidmi v zásadě neliší.

Uspokojivý sexuální život se skládá z mnoha faktorů. Většina výzkumů však ukazuje, že to, zda je člověk svobodný nebo ve vztahu, patří k těm méně důležitým. Stejně složité je hledat odpověď na otázku, zda zvyšující se počet singles souvisí se stále větším zájmem o erotické hračky. Vedle partnerského sexu je totiž velmi důležitá i autoerotika, která je podle primáře sexuologického oddělení Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem MUDr. Marka Broula, Ph.D., MBA, FECSM, dalším důležitým aspektem sexuálního zdraví. „Pomáhá poznat vlastní tělo, a navíc může být stejně uspokojivá jako sex s partnerem,“ vysvětluje přínosy masturbace MUDr. Broul.

Masturbace navíc představuje jeden z mála způsobů, jak se člověk může skutečně řídit vlastními touhami a prozkoumávat potěšení bez vnějšího tlaku. „Stojí za zvýšením sexuálního sebevědomí a spoustou jiných zdravotních benefitů, jako je úleva od stresu či uvolnění napětí,“ zmiňuje některé z přínosů MUDr. Broul a doplňuje, že masturbace se dá oživit vyzkoušením nových technik, poloh, nebo dokonce erotických hraček.

Erotickou pomůcku pravidelně používá přes 22 procent Češek

To, že mají erotické hračky v intimních radovánkách stále větší prostor, ukazují i průzkumy. Z nich vyplývá, že si sex erotickými hračkami zpestřuje čím dál více lidí. Výsledky výzkumu agentury Nielsen Admosphere ukazují, že erotickou pomůcku vlastní necelá třetina Čechů nad 18 let. „Mezi nejoblíbenější produkty se dlouhodobě řadí vibrátory a další vibrační pomůcky,“ upřesňuje žebříček popularity erotických pomůcek výzkumná zpráva. To potvrzuje i zakladatel společnosti Sexshop.cz Tomáš Koubík. „Vedle vibrátorů jsou velmi oblíbené také podtlakové stimulátory a masážní hlavice na klitoris. V loňském roce 2023 se však absolutním bestsellerem stal kloubový vibrátor a podtlakový stimulátor, který kombinuje dvě nejoblíbenější hračky mezi ženami,“ vysvětluje Koubík výhody a zvýšený zájem o vibrátor 2v1 BOOM Gracefool. Zároveň také poodkryl preference mužů, v jejichž kategorii byl podle něj bestsellerem automatický masturbátor, s nímž je podle něj prožitek mnohem intenzivnější než při běžné masturbaci rukou.

Zvyšující se popularitu erotických pomůcek dokladuje i výzkum uveřejněný v Technium Social Science Journal. Podle něj má významný podíl na používání hraček ženská populace. Češky dokonce mezi Evropankami obsadily pomyslné první místo. České ženy s 22 procenty poměrně jednoznačně překonaly evropský průměr, ten se dlouhodobě pohybuje okolo 12 procent. Předběhly dokonce i Španělky a Italky, které se v posledních letech vždy umisťovaly na předních příčkách.

Ani muži za svými protějšky nezaostávají, a to zejména v nákupu různých erotických produktů. „Z našich údajů vyplývá, že muži nakupují erotické pomůcky ještě o něco častěji než ženy. Aktuálně nám data ukazují, že téměř v 56 procentech případů si nějakou erotickou hračku koupí muž. Překvapivě je tento poměr více či méně shodný napříč všemi regiony v ČR,“ doplňuje zajímavosti z prodejních dat Tomáš Koubík.

Ovlivňují singles nákup erotických hraček?

Odborníci jsou na spojování velkého počtu singels a zvyšujícího se prodeje erotických pomůcek opatrní. „Odpověď na tuto otázku je velmi složitá. Někteří single lidé mohou používat erotické hračky jako součást svého sexuálního života, nicméně experimentuje s nimi také mnoho lidí ve vztazích, zejména pro obohacení svého sexuálního prožitku,“ vysvětluje životní koučka Lenka Procházka. Zároveň vysvětluje, že je důležité si uvědomit, že tato spojitost nemusí být přímá nebo univerzální a může se lišit v různých kulturách a společnostech. „Zatímco v některých případech může být zvýšený zájem o erotické hračky částečně ovlivněn nárůstem počtu single lidí, v jiných případech mohou být hlavními faktory marketing, sociální změny, technologický pokrok či kombinace těchto i dalších faktorů,“ doplňuje Lenka Procházka.