Dnes je 6. 03. 2021

Změna dodavatele energií. Jaké možnosti zákazníci mají a jak se nespálit

Autor: Redakce
Rubrika: Finance
Led 21st, 2021
0 komentářů

S cenami energií – elektřiny i plynu – je to v posledních letech jako na houpačce. Cestou, jak zmírnit dopady jejich zvyšování, je změna dodavatele. Jak ale vybrat nového a nespálit se při tom? 

Změna dodavatele probíhá u plynu i elektřiny prakticky stejně. Stejně tak mohou spotřebitelé změnit dodavatele klidně i několikrát za rok. Odborníci přitom ale doporučují si případný přechod jinam pořádně rozmyslet a zejména si ověřit podmínky, jaké mají ve smlouvě.

„Poměrně snadná je změna dodavatele pro klienty, kteří mají uzavřené smlouvy na dobu neurčitou. V takovém případě se musí pouze řídit dohodnutou výpovědní lhůtou, která bývá zpravidla tři měsíce. Po jejím uplynutí mohou bez obav začít odebírat plyn nebo elektřinu od jiného dodavatele,“ říká Miroslav Mikeš, specialista ze společnosti Národní energie.

Řádově složitější může být změna u domácností a firem, které mají fixované ceny energií a smlouvy na dobu určitou. Typicky lze takovou smlouvu vypovědět v přesně stanoveném období – typicky dva až tři měsíce – před skončením její platnosti. Pokud toto časové okno klient nestihne, smlouva se mu automaticky prodlouží. V případě, že by klient chtěl odejít jinam mimo toto období, je třeba počítat s penále ve výši i několik tisíc korun.

„Nejjistější způsob, jak se v takovém případě vyhnout problémům se změnou dodavatele, je pečlivě si zaznamenat datum, kdy smlouva končí, a výpovědní lhůtu. Pokud si nejste jisti, jaká výpovědní lhůta je, nebo se ve smlouvě jednoduše nevyznáte, je nejjistější obrátit se přímo na daného dodavatele. Se změnou pak může poradit také specialista společnosti, od které plánujete energie nově odebírat,“ radí Roman Outrata ze společnosti Národní energie.

S vyřízením pomůže nový dodavatel

Při samotném vyřizování změny existují dvě cesty. V prvé řadě může smlouvu se stávajícím dodavatelem vypovídat sám zákazník. Častější a pro mnoho zákazníků pohodlnější cesta je, že za ně administrativní záležitosti vyřeší nový dodavatel na základě plné moci.

„Našim klientům doporučujeme využívat této druhé možnosti. Zejména pro starší lidi může být vypovídání smlouvy stávajícímu dodavateli náročný a hlavně stresující proces. Naši specialisté je přitom celou změnou provedou, všechny náležitosti jim vysvětlí a zařídí za ně,“ dodává Miroslav Mikeš s tím, že Národní energie si zakládají na maximální transparentnosti směrem ke klientům a smlouvy jsou psány srozumitelně, bez kliček a sankcí.

 

Komerční sdělení