Dnes je 20. 10. 2018

Zboží ve velkých řetězcích je o více než 20 % dražší než v prodejnách tradičního trhu

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Zář 27th, 2018
0 komentářů
Zboží ve velkých řetězcích je o více než 20 % dražší než v prodejnách tradičního trhu

Druhá fáze průzkumu Družstva CBA, který srovnává ceny zboží napříč českým maloobchodem, ukázala na významně vyšší ceny ve velkých řetězcích v porovnání s tradičními prodejnami. Rozdíl mezi oběma trhy byl v průměru více než pětinový, nejvíce ho přitom ovlivnilo zboží ze sortimentu drogerie. Ceny ve specializovaných drogeriích byly průměrně o téměř polovinu vyšší než u tradičního trhu. Významným zjištěním byly také shodné ceny u stejného zboží napříč jednotlivými řetězci.

Slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny

Maloobchodní Družstvo CBA provedlo v létě druhou část průzkumu, v němž srovnává ceny v prodejnách tradičního trhu a velkých řetězcích. Zatímco v první fázi v zimě se družstvo soustředilo především na alkoholické nápoje a mléčné výrobky, nyní se zaměřilo na slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny. Vycházelo přitom z červnových cen nezlevněného zboží ve vlastních prodejnách, ve velkých řetězcích Albert, Kaufland, Penny Market a Lidl a také ve specializovaných drogeriích Teta a Rossmann. Závěry druhé fáze průzkumu přitom potvrdily již dřívější zjištění týkající se vyšších cen ve velkých řetězcích. „Při započítání všech 83 sledovaných položek byla jejich cena ve velkých řetězcích v průměru o více než 20 procent vyšší. Propastné rozdíly šlo zaznamenat především u drogerie, jejíž ceny byly nejen v řetězcích, ale především ve specializovaných sítích výrazně vyšší ve srovnání s prodejnami tradičního trhu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

Drogerie

U drogerie byly porovnávány ceny celkem 47 produktů. Srovnávané zboží bylo přitom v průměru ve velkých řetězcích dražší o 28,5 % než v tradičních prodejnách. Objevovaly se dokonce případy, kdy byl stejný produkt v řetězci nabízen za téměř dvojnásobnou cenu. „Ve specializovaných drogeriích byly rozdíly ještě vyšší. Zatímco v prodejnách CBA se konkrétní aviváž v červnu prodávala za 50 korun, jinde ji bylo možné pořídit za 120 korun. Takový rozdíl v cenách je opravdu enormní,“ doplnil Mazák. Ve výsledku tak byly ceny sledovaného zboží ve specializovaných drogeriích v průměru vyšší o téměř 44 %. „Ačkoliv naši konkurenci průběžně monitorujeme, takto výrazný rozdíl jsme nečekali,“ řekl Mazák.

Při nákupech potravin je pro většinu Čechů rozhodující cena, v průzkumech však jako hlavní faktor uvádějí kvalitu

Slané trvanlivé potraviny

Srovnání prodejních cen u slaných trvanlivých potravin pak ukázalo opět na výrazný rozdíl mezi velkými řetězci a tradičním trhem. Ceny v nadnárodních sítích zde byly o více než pětinu vyšší než v případě prodejen CBA. „Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že standardní cena zboží v malých prodejnách se pohybuje na úrovni běžné akční ceny v nadnárodním řetězci. Data z průzkumu toto tvrzení pouze potvrzují,“ uvedl předseda Družstva CBA.

Tuky a omáčky

V sortimentu tuků a omáček nebyl oproti jiným druhům zboží rozdíl v cenách tolik výrazný, i tak ale byly průměrné ceny v některých řetězcích o necelých 10 % vyšší než v případě tradičního trhu. Průzkum u tohoto sortimentu však poukázal na jinou zajímavou skutečnost: ve velkých řetězcích, napříč různými obchodními aliancemi byly stanoveny stejné prodejní ceny. „Ukazují to například výrobky Hellmans či Rama, u kterých hned tři ze čtyř sledovaných nadnárodních řetězců určily stejnou prodejní cenu, zhruba o čtyři procenta vyšší než u CBA. Poukazovali jsme na to už v minulosti, nyní to však máme podložené i konkrétními daty,“ upozornil Roman Mazák.

Trvanlivé potraviny dominují pod privátními značkami v obchodech, nejmenší podíl mají lihoviny

Lihoviny

Jedinou kategorií, která sledovala stejný sortiment jako první část průzkumu, byly lihoviny. I u těch se v červnu projevily vyšší obchodní přirážky a marže velkých řetězců, což se promítlo do výše cen. Vyjádřeno konkrétními čísly byly při zprůměrování hodnot u všech sledovaných produktů v jednotlivých obchodních sítích ceny lihovin v nadnárodních řetězcích o 12,4 % vyšší než u prodejen tradičního trhu.

Modelové příklady produktů v jednotlivých kategoriích

Drogerie
Produkt CBA Kaufland Albert  Rossman  Teta
Coccolino 1L Blue Splash     49,90 Kč      90,87 Kč     98,50 Kč     64,90 Kč   119,90 Kč
Solené trvanlivé výrobky
Produkt CBA Albert
Lay’s Salted 150g 29,90 Kč 37,90 Kč
Tuky, omáčky
Produkt CBA Kaufland Albert Penny Lidl
Hellmans 420ml majonéza     54,90 Kč      56,90 Kč     59,90 Kč     56,90 Kč 56,90 Kč
Lihoviny
Produkt CBA Kaufland Albert Penny
Magister Original 22% 0,5L   149,00 Kč    175,00 Kč   179,00 Kč 174,00 Kč

 

Druhá fáze průzkumu cen potravin

  • Průzkum provedl expertní tým Družstva CBA v průběhu léta. Srovnávány byly ceny 83 výrobků ze sortimentu drogerie, lihovin, tuků, omáček a slaných trvanlivých potravin.
  • Z tradičního trhu byly ceny sledovány v prodejnách Družstva CBA. Zahraniční řetězce zastupovaly Kaufland, Albert, Lidl a Penny Market. Sítě drogerií pak Rossmann a Teta.
  • Ceny ve velkých řetězcích byly v průměru o více než 20 % vyšší než u tradičního trhu.
  • Největší rozdíl bylo možné zaznamenat u drogerie (ve specializovaných drogeriích bylo zboží v průměru až o polovinu dražší oproti tradičnímu trhu) a slaných trvanlivých potravin.
  • Zjištěna byla opakovaně také stejná výše cen jednotlivých produktů u různých nadnárodních řetězců.
  • První fáze průzkumu se uskutečnila v lednu, více informací o ní lze najít zde.

Napsat komentář