Dnes je 19. 04. 2024

Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domu nepodporují. Chtějí mít nad zaměstnanci dozor

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Úno 18th, 2014
0 komentářů

Podle odborníků v posledních letech výrazně přibývá Čechů, kteří hledají zaměstnání s možností práce z domova. Jedná se zejména o matky na rodičovské dovolené nebo osoby, které do zaměstnání musejí dojíždět více než hodinu. Ačkoliv celosvětově tento trend prudce narůstá, tuzemské společnosti přesto umožňují homeoffice spíše lidem na vyšších postech a preferují mít nad zaměstnanci a jejich výkony dohled.

Přestože v České republice společnosti nabízejí homeoffice méně často než v zahraničí, lidé o práci z prostředí domova projevují stále větší zájem. Jev dokládají i údaje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle nich by měl v celosvětovém měřítku počet zaměstnanců v režimu homeoffice dosáhnout do roku 2015 téměř 40 %. Progres tohoto trendu pak ve výsledku ovlivňuje řadu pracovních procesů, zázemí i finanční náklady.

„Práci z domova často vyhledávají matky s malými dětmi, lidé dojíždějící do zaměstnání více než hodinu nebo obchodníci, kteří jsou stále na cestách. Práce v režimu homeoffice jim totiž umožňuje efektivně hospodařit s jejich volným časem, a nemusí tak po schůzce cestovat ještě do kanceláře. Komfort v podobě vykonávání zaměstnání z prostředí domova však české společnosti obvykle nabízí spíše lidem s vyšším platovým ohodnocením a na manažerských pozicích,” uvádí Ondřej Wysoglad, country manager personální agentury ADECCO spol. s r. o. „Zaměstnavatelé totiž chtějí mít nad výkony zaměstnanců jasnou kontrolu. Z tohoto důvodu práci z domova nenabízí každému a jedná se spíše o jakousi formu benefitu,” vysvětluje Wysoglad.

Spolu s nárůstem zájmu zaměstnanců o homeoffice stoupají podle odborníků i jejich nároky na vybavení pracovního koutu. Důraz je kladen na styl, originalitu a kvalitu. „Zatímco před 5 lety lidé pracovali běžně u kuchyňského stolu a zaměstnání tak od domova příliš neoddělovali, v poslední době věnují mnohem více pozornosti vytvoření ideálního a separátního pracovního zázemí,” potvrzuje chování homeoffice zaměstnanců Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje specializovaný eshop PotrebyProKancelar.cz. Ten se nabídkou zaměřuje na drobné živnostníky, firmy s menší administrativou a osoby pracující z prostředí domova. „Aktuálně je módní pořizovat si designové výrobky prémiových řad, které se do kanceláře běžně neobjednávají. Jedná se třeba o pořadače v retro stylu, originální diáře v hladké vazbě nebo celokovové barevné sešívačky,” doplňuje Martínková.

Kromě nutnosti řešit pracovní zázemí má homeoffice pro zaměstnance a společnosti i řadu technických specifik. Zásadním doprovodným faktorem práce z prostředí domova je podle odborníků potřeba zajištění přístupu zaměstnanců k firemní síti. V souvislosti s tím řeší společnosti nejčastěji problematiku dostatečného zabezpečení citlivých firemních dat.

„Zabezpečit přístup zaměstnanců na homeoffice k firemní síti je pro každou společnost klíčové. Připojení obvykle probíhá prostřednictvím takzvané virtuální privátní sítě, která umí propojit počítače v rámci uzavřené soukromé sítě, či pomocí vzdálené plochy. Tímto způsobem naopak dojde k propojení dvou počítačů přes internet. Oba přístupy jsou chráněny speciálními hesly. Po připojení zaměstnance na homeoffice do sítě je tak veškerá komunikace šifrována a chráněna před vstupem cizích osob,” přibližuje Martin Jirkal ze společnosti Servodata, která dodává informační a komunikační řešení se zaměřením na podnikovou infrastrukturu. „Jako pojistku doporučujeme zaměstnavatelům umožnit zaměstnancům přístup k firemní síti pouze firemním počítačem. Nad vlastním zařízením zaměstnance mohou totiž do jisté míry ztratit kontrolu. Zároveň doporučujeme zaměstnance na homeoffice proškolit v bezpečné práci s daty,” doplňuje Jirkal.