Dnes je 28. 03. 2024

Za nevyužité europalety můžete získat až 150 korun za kus, problém je ale s dopravou

Autor: Redakce
Rubrika: Bydlení
Lis 28th, 2016
0 komentářů

Společně s objednaným stavebním materiálem dorazí kupujícímu také značné množství europalet. Nastává pak problém, co s nimi. V určitých případech je zpětně odkupuje dodavatel, ale dá se z nich vyrobit také řada nejrůznějších výrobků. Právě k druhému řešení se uchyluje většina lidí, protože převoz europalet do místa výkupny bývá problematický a náklady na převoz často převyšují cenu europalet.

Europalety fungují podobně jako vratné láhve

Dřevěné palety, jejichž výrobu podrobně udávají normy Evropské unie a které se všeobecně vžily pod označením europalety, vznikly pro potřeby železniční dopravy. Brzy poté našly uplatnění i v dalších logistických oblastech a jejich využití se rozrostlo také do sektoru skladování či obchodu. Při nakládání zboží totiž umí ušetřit více než 10 % času. Hojně využívané jsou dnes například ve stavebnictví, protože unesou zhruba 2 tuny nákladu. Přesto málokdo ví, jak s paletami, které již nepotřebuje, nakládat. Dochází tak často k tomu, že si je lidé ponechávají a ve velkém skladují před domem, na zahradách, v garážích či sklepech, kde postupně vlhnou a stávají se dále nepoužitelnými. Europalety přitom fungují podobně jako vratné láhve. Můžete je vrátit přímo dodavateli, u kterého jste si stavební materiál objednali nebo ve výkupnách. „Pokud jsou palety vyrobené pro opakované použití, vztahuje se na ně vratná záloha, která činí přibližně 150 korun za kus. Cena ale kolísá v závislosti na opotřebení palety. Světlé palety bez vypálené značky výrobce mají například vyšší cenu než ty tmavé. Výkup je navíc časově omezený a většinou platí jen dva měsíce od nakoupení stavebního materiálu ,” říká Tomáš Viktořík, zakladatel největšího on-line katalogu stavebního materiálu stavebninyokolo.cz.

Přeprava europalet je problematická

Málokteří dodavatelé však nabízejí zpětný odvoz europalet a pokud ano, pak za vysoké poplatky. Proto si musí většina zákazníků zajistit dopravu svépomocí, což s sebou mnohdy přináší obtíže. Odvézt palety z místa stavby může být totiž časově i finančně náročné. Pokud se sídlo dodavatele či výkupny nachází daleko, obvykle se cesta a tedy ani vracení palet z hlediska peněz nevyplatí. Kromě toho je také zapotřebí mít k dispozici vozidlo s dostatečně velkým prostorem a technickými vlastnostmi pro převoz palet. Ty mají totiž normovanou plochu 0,96 metrů čtverečních a rozměr 120 x 80 x 14,4 centimetrů. Vlastní váha navíc činí 20 až 30 kilogramů v závislosti na vlhkosti dřeva. „Této situaci lze předcházet tím, že si mezi dodavateli stavebního materiálu zvolíte toho, který sídlí ve vaší blízkosti. Pokud tedy objednáváte materiál, u něhož se předpokládá dovoz na europaletách, sídlo firmy by mělo být jedním ze stěžejních kritérií pro výběr dodavatele,” vysvětluje Tomáš Viktořík, zakladatel největšího on-line katalogu stavebního materiálu stavebninyokolo.cz, který umožňuje vyhledávání dodavatelů stavebního materiálu podle místa stavby.

Z europalet lze vyrobit nábytek, zahrádku i schodiště

Původní funkci europalet tak nahrazuje nová, dekorativní. Dnes je totiž rozšířeným trendem z nepoužívaných palet vyrábět originální vybavení domácnosti a zahrady. Díky své variabilitě europalety často slouží jako materiál pro výrobu různého nábytku, ať už se jedná o postele, konferenční stolky, psací stoly nebo třeba botník. Zručnější kutilové si z europalet vyrábějí dokonce i náročnější kusy vybavení, jako je šatna či sedací souprava. Povrch europalet lze navíc snadno upravit různými přípravky, které jim zajistí nejenom hezčí vzhled, ale také delší životnost. S europaletami se dnes setkáváme také s coby kancelářským nábytkem nebo vybavením restaurací, barů a kaváren. S trochou fantazie z nich lze vytvořit i zajímavé schodiště. Europalety mohou sloužit také jako miniaturní zahrádka, například pro umístění truhlíků s bylinkami či okrasnými rostlinami, zahradní nábytek, houpačka pro děti nebo dokonce zahradní kůlna pro uschování zahradnického náčiní.