Dnes je 19. 04. 2024

Úspěch fitness aplikací je reakcí na trend zdravého životního stylu, říkají vývojáři

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Bře 31st, 2016
0 komentářů

Fitness šílenství přichází minimálně dvakrát do roka. Spolu s novoročními předsevzetími pravidelně počátkem ledna, následně pak s prvními známkami jara, které jsou předzvěstí nadcházející plavkové sezóny. Na trhu dlouhodobě narůstá počet mobilních aplikací, které pohybové aktivity značně usnadňují, což potvrzují i čeští vývojáři. Objevují se rovněž aplikace zaměřené na zdravé stravování.

Pokud se rozhodnete vyznávat zdravý životní styl, možnosti se nabízí nesčetné. Na chytrém telefonu dnes můžete počítat přijaté či vydané kalorie, shromažďovat statistiky o svém pohybu nebo podle instrukcí v aplikaci sami cvičit. Některé vás spojí přímo s nutričním specialistou, osobním trenérem nebo dalšími nadšenci pro fitness. „Mobilní aplikace pro sport, podporu zdraví a zdravého životního stylu dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější a nejvíce stahované. Zdraví a fitness, mobilní platby, automobily, energetika nebo chytrá domácnost jsou oblasti, které jsou aktuálně asi nejvíc v popředí zájmu,“ potvrzuje Tomáš Čermák ze společnosti eMan, která se na českém trhu zabývá vývojem mobilních či webových aplikací.

Aplikací v současné době existuje tolik, že pro uživatele začíná být docela složité najít a vybrat si jedinou, kterou budou používat. Každý aktivní běžec dnes patrně slyšel o Runtastic PRO nebo Nike+, které mapují trasu, uběhnutou vzdálenost nebo spálené kalorie. Velké oblibě se těší také Endomondo, aplikace založená na společné podpoře jejích uživatelů, kteří se vzájemně motivují k dosahování fitness cílů. „Úspěch těchto aplikací je reakcí na trend zdravého životního stylu, který jde ruku v ruce s masovým rozšířením chytrých telefonů a SmartWear – nositelných chytrých zařízení. Na toto rozšíření reagovali též dva největší výrobci mobilních operačních systémů, Google a Apple, kteří navázali službami Google Fit a Apple Health a integrovali je přímo do svých ekosystémů,“ vysvětluje Radim Baštan z digitální agentury El TORO, která stojí například za vznikem aplikace Miluji Vaření – recepty, jež je zaměřena na propagaci zdravé stravy a u každého receptu uvádí nutriční hodnoty.

Horkou novinkou roku 2015 se staly aplikace zaměřené na „workout music“, které přizpůsobují rytmus a rychlost nabízené hudby pohybu a automaticky do zařízení vysílají hudbu s konzistentním rytmem. Příkladem může být aplikace FIT Radio, ve které si lze hudbu vybírat dle žánru nebo druhu pohybové aktivity. Na českém trhu je úplnou novinkou například aplikace s názvem TicketCard by Edenred, která pomáhá s výběrem restaurací v síti Ticket Restaurant®, kde se dá platit pomocí předplacené stravenkové karty MasterCard. Pro papírové poukázky je pak dostupná mobilní aplikace Ticketka disponující jednou z největších databází restaurací v České republice. „Naše akceptační síť v současné době čítá přes 32 000 restaurací přijímajících stravenky Ticket Restaurant® a mezi nimi téměř 600 restaurací v programu zdravého stravování FOOD,“ sdělil Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred, která provozuje systém zaměstnaneckých benefitů. Ticketka zároveň uživatelům umožňuje vedení obědového deníku, měření počtu kalorií zkonzumovaných jídel a pravidelně na ní probíhají i zajímavé soutěže.

Mezi další ryze české aplikace patří například Krokoměr, Sebekoučink STOBklubu nebo Kalorické tabulky. Podle nutriční terapeutky Tamary Starnovské je nutno specifikovat účel, k jakému má aplikace sloužit. „Krokoměr naučí více chodit i toho, komu se chodit nechce, protože při jeho použití začne sám se sebou soutěžit o další kroky. Kalorické tabulky jsou vhodné pro průběžné sledování nutriční hodnoty konzumované stravy a umožňují snadné zadávání přímo při jídle, tedy ukazují, zda je daná porce příliš, či nikoliv. Sebekoučink je pak pro pokročilejší uživatele, které vede komplexně ve vazbě na jejich aktuální životní styl,“ komentuje Starnovská.

Mezi světově nejpopulárnějšími aplikacemi si podle průzkumu společnosti Nielsen loni první příčku udržela aplikace Facebook, následovaná YouTube. Třetí místo obsadil Facebook Messenger, následovaný čtveřicí Android dílny – Google Search, Play, Maps a Gmail. V první desítce se dále umístily aplikace jako Instagram, Apple Music anebo Maps (Apple). „Svět mobilních aplikací v současné době hovoří především o internetu věcí, virtuální realitě nebo využití mobilních aplikací ve firemním prostředí. Na letošních klíčových technologických veletrzích CES v Las Vegas a barcelonském Mobile World Congresu byla virtuální realita jedním z nosných témat,“ dodává Čermák.