Dnes je 16. 04. 2024

Nejen zákazníky, ale i uchazeče o zaměstnání stále více přitahují společensky odpovědné firmy

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Kvě 28th, 2018
0 komentářů
Společensky odpovědné firmy více přitahují zákazníky i nové zaměstnance

Aktivity firem v oblasti společenské odpovědnosti bedlivě sledují zákazníci i uchazeči o zaměstnání. Skoro 80 % českých zaměstnanců považuje CSR aktivity svého zaměstnavatele za důležité a 61 % Čechů považuje společenskou odpovědnost výrobce za klíčovou při nákupu produktů. České firmy se zaměřují zejména na ochranu životního prostředí či vzdělávání a mnohé tak činí z přesvědčení, že je jejich povinností starat se o své okolí.

Jako společensky odpovědná se obvykle označuje taková firma, která do svých činností směřujících k zisku dobrovolně integruje sociální a ekologická hlediska. Například jeden z řečníků konference MILCON Zbyněk Frolík se kromě samotného podnikání štědře věnuje charitativní činnosti. O tom svědčí i fakt, že jeho společnost LINET za posledních 20 let věnovala na dobročinné účely finanční i materiální dary v hodnotě okolo 100 milionů korun. Takových firem přitom přibývá, a to nejen v zahraničí, ale i v Česku. „Tuzemské podniky se v rámci společenské odpovědnosti firem (CSR) nejvíce zaměřují na ochranu životního prostředí, vzdělávání i na podporu znevýhodněných a pomoc místním komunitám. Aktuální trendem je určitě odklon od tradičního pojetí CSR směrem k udržitelnosti. Strategie firem se začínají přizpůsobovat globálním trendům a novým globálním cílům vytyčeným OSN. Takzvané Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) přijaly v roce 2015 vlády z celého světa v rámci Agendy 2030. Se SDGs se pro soukromý sektor objevují nové příležitosti využít velkého tržního potenciálu skrytého v řešení těch nejpalčivějších problémů dnešní doby,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Firmy mohou posunout své podnikání i dnes pomocí baťovských principů

CSR aktivity firem lákají mladé zaměstnance

Společenská odpovědnost navíc v dnešní době rezonuje nejen mezi firmami samotnými, ale též mezi veřejností a zejména pak mezi mladými lidmi z generace takzvaných mileniálů. Například z průzkumu agentury Ipsos CSR & Reputation Research z roku 2017 vyplývá, že 78 % zaměstnanců považuje za důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný. Podle amerického průzkumu Millennial Employee Engagement Study si zase celých 83 % lidí přeje, aby jim zaměstnavatel umožnil věnovat se dobrovolnictví a 75 % mileniálů by si zvolilo práci pro společensky odpovědnou firmu i za cenu nižšího platu. „V současné době, kdy je na českém trhu velmi nízká nezaměstnanost, tak mohou být společensky odpovědné firmy v hledání mladých talentů obzvláště zvýhodněny,“ podotýká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež pomáhá malým a středním podnikům.

Jak skloubit byznys a společenskou odpovědnost bez zatížení rozpočtu podniku?

Produkty odpovědných firem upřednostňuje přes 60 % zákazníků

O CSR aktivity společností se rovněž ve zvyšující se míře zajímají zákazníci. „Podle výzkumu Ipsos z roku 2017 by si 58 % Čechů bylo ochotno připlatit za produkt, který je šetrný k životnímu prostředí. Z tohoto výzkumu také vyplývá, že lidé v Česku oceňují firmy, které se zaměřují na férové chování k zaměstnancům a na ochranu životního prostředí,“ dodává na toto téma Lucie Mádlová. To potvrzují i zahraniční průzkumy. Například studie Nielsen Global Corporate Sustainability Report z roku 2015 uvádí, že připlatit si za produkty udržitelně hospodařících firem je ochotno 66 % lidí, v kategorii mileniálů je to dokonce 73 %. Ve srovnání s rokem 2014 přitom tato čísla vzrostla o 11, respektive 23 procentních bodů.

V čem spočívá společenská odpovědnost a na co se firmy zaměřují?

Společenská odpovědnost jako poslání

Mnohé firmy jsou přitom společensky odpovědné, aniž by si to nějak zvlášť uvědomovaly či na to kladly důraz. Pro řadu podniků je výborná péče o zaměstnance či pomoc komunitě přirozenou „povinností“. „Nemyslím si, že by se naše dobročinné aktivity odrážely na postoji našich zákazníků. A ani to pro to neděláme. Máme za to, že když nám bylo umožněno podnikat, růst a nadprůměrné vydělávat, tak bychom měli také společnosti něco vracet,“ myslí si Zbyněk Frolík, zakladatel, jednatel a generální ředitel společnosti LINET, jeden z nejrespektovanějších českých podnikatelů a nejštědřejších dárců. „Proto se také například staráme o své zaměstnance, podporujeme rodiny s dětmi, máme školku, letní tábory. Nabízíme práci pro ženy na mateřské, kterou mohou dělat doma. Podílíme se na výuce na středních i vysokých školách, spolupracujeme se základními školami. Chceme být zkrátka vzorovým zaměstnavatelem v regionu i v zahraničí,“ dodává Zbyněk Frolík, jehož inspirativní příběh si mohou zájemci poslechnout 12. června 2018 na podnikatelské konferenci MILCON.