Dnes je 25. 05. 2018

Počasí páchá na chatách škody, jak se bránit?

Autor: Redakce
Rubrika: Bydlení
Kvě 23rd, 2016
0 komentářů
shutterstock_348631874

Nepříznivé zimní podmínky, ale i jarní výkyvy počasí zanechávají na rekreačních objektech každoročně citelné škody. Nejvíce přitom trpí mimo jiné střechy, které musí řada chatařů v právě probíhajícím období nechat renovovat či zcela zrekonstruovat. To si žádá nezbytnou investici, která v mnohým případech dosahuje až statisícových hodnot. Vysokým výdajům a škodám lze ale předejít preventivními opatřeními, mezi které patří i pojištění.

První hezké počasí táhne chataře a zahrádkáře do přírody, kde mají své rekreační objekty. Mnohé majitele může ale zaskočit nepříjemné překvapení v podobě poškozené chaty důsledkem nepříznivého zimního počasí. Vyhráno není ani v nadcházejícím období, kdy zejména střechy ohrožuje vytrvalý déšť nebo sluneční záření.

Tip č. 1 – Nejodolnější je trapézový plech v kombinaci s nátěry

Stabilitu lehkých střešních konstrukcí, které jsou pro rekreační a zahrádkářské objekty typické, narušuje zejména tíha sněhu a silné mrazy. Škody bývají znatelné také na střešních krytinách, jejichž povrch se vlivem posouvání sněhu a dopadu srážek obrušuje. Ten není uchráněn ani na jaře, kdy na ně působí výkyvy teplot, silné UV záření, ledový déšť, krupobití, bouřky nebo nárazový vítr. V důsledku dopadání silných srážek vznikají na povrchu krytiny praskliny či trhliny. Ostré slunce zase zapříčiňuje blednutí barev. „Těmto škodám zabrání montáž střešních krytin z odolných materiálů, jako je například populární trapézový plech s novými nátěrovými systémy, který je pro rekreační objekty ideální. Vlastní plech je za studena válcovaný, přičemž je nanesena na obě strany vrstva zinku nebo hliníko-zinková vrstva, která zabraňuje poškození ocelového jádra a chrání tak střechu před korozí. Společně pak s vlastním nátěrovým systémem prodlužuje životnost střech a zachovává stálost barvy,” vysvětluje Jaroslav Nikodým ze společnosti Borga, která se zabývá výrobou a montáží lehkých střešních krytin v privátním a průmyslovém odvětví.

Tip č. 2 – Automatické rolety prodlužují životnost oken a odradí zloděje

Chataři a zahrádkáři musí na jaře často řešit i poškození oken, především pak okenic, předokenních rolet a venkovních žaluzií, které v průběhu celého roku chrání okna před nepříznivým počasím, nárazovým deštěm a větrem, kroupami či UV zářením, a významně se tak podílí na prodloužení životnosti oken. Vlivem vlhkosti však přicházejí o svou funkčnost. Dřevěné okenice mohou začít hnít, kovové příslušenství narušuje koroze, v případě venkovních rolet a žaluzií pak bývají škody i na vodicích lištách a kolejnicích. Nezbytná je proto kontrola plynulosti jejich stahování a vytahování. „Aktuálním trendem je instalace rolet s napojením na centrální systém. V něm lze naprogramovat dobu automatického vytažení a spuštění rolet v pravidelných intervalech. Tím se zabrání zareznutí či jinému mechanickému poškození lišt a kolejnic,” uvedl Lubomír Valenta ze společnosti Lomax, která se zabývá výrobou předokenních rolet a žaluzií. Automatické spuštění rolet v kombinaci s automatickým rozsvěcováním a zhasínáním světel může navíc odradit potenciální zloděje, kteří tak nabudou dojmu, že se v chatě nachází majitelé.

Tip č. 3 – Spolupracujte se svou pojišťovnou

Na riziko poškození chat vlivem počasí pamatují také pojišťovny. Ty v rámci pojištění rekreačních objektů nejčastěji řeší škody na střešních konstrukcích, krytinách a okapech. Další časté škody představují například zničené topné systémy, popraskané radiátory, zatopené sklepy, poškozené vnější omítky a izolace a škody na zastřešení bazénů, altánů nebo dalších zahradních objektů. „Výši pojistného ovlivňuje mnoho faktorů, které souvisí s rizikovostí a s pojistnou částkou. Obecně je však cena pojistného za rekreační objekt vždy vyšší než cena pojistného za pojištění stabilně obývané budovy, protože zde existuje vyšší riziko škody,” uvádí Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven. Pakliže chatař škodu na nemovitosti objeví, měl by ji hned po vzniku detailně zdokumentovat a oznámit škody pojišťovně, která na místo vyšle svého mobilního technika. Některá pojištění mají nárok i na asistenční služby, které pomohou vyřešit havarijní stav. O nich však klienti často nevědí a podle průzkumu jich využívá pouze 7 % pojištěných.

 

Napsat komentář