Dnes je 22. 08. 2018

Odborníci: Pro správnou postavu do plavek je nutné jíst několik desítek gramů tuku denně

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Čer 30th, 2014
0 komentářů
187956452

Podle reportu OSN z roku 2013 patří Češi k nejobéznějším národům v Evropě. Obezitou trpí až čtvrtina obyvatel ČR. Podobně jako loňský rok se i letos tisíce Čechů s nadváhou pokouší rychle zhubnout do plavek. Podle odborníků přitom patří rychlé hubnutí a naprostá eliminace tuků mezi nejčastější dietní chyby. Při správném hubnutí by totiž lidé měli konzumovat desítky gramů tuku denně a soustředit se hlavně na jejich kvalitu a chemické složení.

Za rychlé hubnutí lze považovat stav, kdy člověk dramaticky omezí přísun potravy, radikálně změní skladbu jídelníčku a snižuje hmotnost o více než 1 až 1,5 kg týdně. Rychlé redukční diety přitom slibují úbytek až 5 kilo za týden. Nejedná se však o pravé hubnutí, ale pouze o dočasné snížení váhy. Po zahájení těchto diet a při hladovění totiž klesá v lidském těle hladina inzulinu, kvůli jehož nedostatku ztrácí organismus obézního člověka vodu, a to i v množství několika litrů. Některé redukční diety bývají navíc sestavené tak, že obsahují močopudné a projímavé látky, což efekt rychlého, ale krátkodobého, snížení hmotnosti umocňuje.

Na to, zda je hubnutí příliš rychlé, a tudíž nezdravé, má vliv i zdravotní stav člověka a jeho metabolismus. „Sportovci a aktivní lidé, kteří mají příznivě nastavený metabolismus nebo vyšší podíl svalové hmoty s menším obsahem takzvaného útrobního tuku zpravidla hubnou rychleji než lidé se sedavým způsobem života,“ upozorňuje Ing. Ivan Mach, CSc., prezident Aliance výživových poradců ČR. Správnou metodu hubnutí, která respektuje zdravotní stav i možnosti člověka, by proto lidé měli konzultovat s lékařem nebo výživovým poradcem.

Mezi nejznámější negativní dopady rychlého hubnutí patří jojo efekt. Lidské tělo si totiž ukládá energii do tukových zásob na horší časy a náhlé hubnutí ho stresuje a mění jeho pochody. „Jojo efekt nastává, když po rychlém zhubnutí dojde k růstu tukových zásob na úkor svalové hmoty. Dochází ke zpomalení bazálního metabolismu a člověk tloustne, i když jí mnohem méně jídla než před dietou,“ vysvětluje Kateřina Šimková, nutriční specialistka ze společnosti Zdravé stravování. Rychle hubnoucím osobám kvůli špatně složenému jídelníčku mohou chybět i vitamíny a minerály. Chybějící vitamíny se projevují například zhoršením kvality nehtů a vlasů. Při jojo efektu je také namáhána kůže, což může vyústit ve vznik strií, tedy nevzhledných jizev červené a bílé barvy.

Většina rychlých diet přitom shodně staví na redukci tuků v jídelníčku. Oslovení výživoví poradci však tvrdí, že úplná eliminace tuků je zásadní chyba. Při zdravém snižování váhy je nutné snížit spotřebu nasycených (živočišných) tuků a naopak přidat organismu nenasycené tuky. Některé druhy nenasycených tuků, například omega-3 a omega-6, totiž lidský organismus neumí sám vyrobit, jejich příjem je však přitom pro zdravý život nezbytný. Právě tyto „hodné tuky“ navíc balancují rovnováhu tuků ve stravě a napomáhají správnému fungování metabolismu. Tím zvyšují i pravděpodobnost úspěchu při hubnutí.

Zdravé tuky s omega-3 a omega-6 lze nalézt například v tučných rybách či lněném oleji. Při jejich zařazení do jídelníčku je však nutné respektovat základní pravidla. „Kvalitní rostlinné oleje je třeba konzumovat za studena, protože při delším zahřátí nad 50 °C dochází ke zničení obsažených prospěšných látek. Do teplých jídel je doporučeno tyto oleje přidávat až těsně před servírováním, protože vařením či smažením se do olejů uvolňují nevhodné látky,“ upřesňuje Luděk Šarman, ředitel společnosti Walramcom, která se zabývá využitím lnu setého v potravinářství a farmacii.

Při hubnutí je tedy vhodné tuky přijímat omezeně, i tak by však jejich energetická hodnota během diety měla dosahovat 25 až 30 % z celkového denního příjmu energie. „Třetinu denního příjmu tuků by měly tvořit nasycené živočišné tuky, naopak dvě třetiny tuků, které za den přijmeme, by měly být tuky nenasycené. Při energetickém příjmu kolem 8000 kJ se proto doporučuje konzumovat zhruba 60 gramů tuku za den. Optimální denní dávka živočišných tuků v tomto případě činí 20 gramů, což znamená necelé dvě lžíce másla nebo sádla,“ dodává Luděk Šarman. Doporučenou denní dávku nasycených živočišných tuků však většina lidí vyčerpá nevědomky při konzumaci skrytých tuků v mase, uzeninách, sýrech a ve sladkostech. Pokud tedy uvedené potraviny lidé přes den konzumují, měli by další tuky doplňovat již jen skrze rostlinné oleje, ořechy, ryby a margaríny.

Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků

Potraviny s vysokým obsahem nenasycených tuků

vepřové sádlo

lněný olej

máslo

olivový olej

sýry a mléčné výrobky s vysokým obsahem mléčného tuku

řepkový olej

tučné hovězí a vepřové maso

ořechy

cukrovinky obsahující palmový a kokosový olej

rybí tuk

čokoládové a krémové polevy či náplně (zmrzliny, dorty, sušenky, pečivo s náplní)

sójový olej

Zdroj dat: Walramcom

Napsat komentář