Dnes je 19. 02. 2018

Novoroční předsevzetí nedodrží 88 procent lidí, nejdou na to vědecky

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Led 13th, 2016
0 komentářů
Person building a bridge of wooden cubes with the year 2016 sign

Opět nastal čas zvládnutí novoročních předsevzetí. Mezi ty nejčastější patří odhodlání začít zdravěji žít a shodit kila. Psychologové či životní koučové se ale shodují, že dávat sami sobě ultimáta v poslední den roku není ideální způsob, jak ve svém životě něco změnit. Podle britské studie takové rozhodnutí nedotáhne do konce 88 procent lidí. Jistější způsoby, jak dosáhnout cíle ale jsou. Jen je třeba k nim přistupovat racionálněji. Jakou taktiku radí experti?

Podle loňského průzkumu agentury STEM/MARK si novoroční předsevzetí dává každý rok zhruba čtvrtina Čechů. Předsevzetí ohledně zdravého životního stylu přitom patří k těm nejčastějším. Osmatřicet procent Čechů se na Nový rok zavazuje, že zhubne, 30 procent chce sportovat a čtvrtina zdravě jíst. S úspěšností předsevzetí už to ovšem mnohdy tak valné není. I když třeba fitnesscentra na začátku roku už tradičně zaznamenávají i vice než pětinové zvýšení návštěvnosti, řadě klientů odhodlání nevydrží déle než pár týdnů. A nakoupené permanentky pak zůstávají nevyužité. Chybám se ale jde vyhnout. „Mnoho lidí zkrátka přecení svou sebedisciplínu. Nastaví si velmi vysoké cíle, často neadekvátní vůči úrovni jejich stávajících návyků. Například člověk, který sportoval jednou za dva týdny a nyní chce sportovat hodinu každý den, to těžko ustojí. Druhým častým důvodem je nesprávná motivace – v řadě případů lidé ve svém jádru změnu vlastně až tak nechtějí a snaží se spíš přizpůsobit očekáváním jiných. Chtějí spíš sklízet uznání za změnu než se doopravdy měnit. Cítí, že by měli, nikoli, že chtějí,“ popsal Lukáš Havránek z GrowJob institute, který zakládal známý autor knihy Konec prokrastinace Petr Ludwig.

Havránek upozorňuje, že budování pevného návyku je křehká věc. A při přílišném počátečním přepínání může mozek záhy začít protestovat. Podle něj je lepší si nový návyk nastavit tak, aby člověk mohl se stoprocentní jistotou prohlásit, že ještě za měsíc bude fungovat. I kdyby to mělo být jen pět minut cvičení denně. Když člověk začne s málem, tak zjistí, že se nebude muset tak moc přemáhat, nová aktivita ho bude bavit a nebude důvod nechat se po pár týdnech odradit obtížností zavádění nového návyku.

Začít se přitom dá příjemně. Například v jihomoravském aquaparku Aqualandu Moravia mohou lidé o víkendu využít takzvaný aquagym nebo jiné pohybové aktivity vedené animačním týmem. Pohyb je navíc přímo na místě možné kombinovat se správným jídelníčkem. „U nás nenabízíme smažený sýr v housce nebo mastné klobásy. Naší nabídkou jsou sezónní salátový bar, čerstvá zelenina a ovoce doplněné o prvky zdravějšího stravování jako slunečnice, dýně, sezam a kvalitní olivový olej,“ popsal šéfkuchař Aqualandu Moravia Miroslav Vrábel.

Se shazováním váhy se změna jídelníčku bezesporu pojí. I výživoví experti ale upozorňují, že ze dne na den přestat jíst není nejlepší taktika. Pozvolná, ale promyšlená změna jídelníčku je mnohem efektivnější. „Málo se to ví, ale lidé velmi chybují v tom, že své tělo nechávají v malnutrici (podvýživě). Nemají pak dostatek mikro živin (vitamíny, minerály, enzymy, fytoživiny). Metabolismus pak nemůže dostatečně pracovat a spalování tuku je pak velmi neefektivní. Velkým problémem je, že lidé v ČR nekonzumují správné kvašené potraviny (například kysané zelí či nakládané okurky bez pasterizace a konzervantů). Jejich trávicí trakt pak dostatečně nefunguje. I vědci se dneska shodují, že stav střevního traktu má vliv na spalování tuků,“ vyložil výživový specialista, kouč a lektor Martin Škába. A nezkušení dietáři podle něj dělají řadu dalších chyb.

Pokud se člověk nenechá pozvolným postupem odradit, má vyhráno. Těžké ovšem bývá s cvičením a zdravou životosprávou vytrvat dostatečně dlouho na to, aby efekt nezmizel. „Výsledky cvičení lze pozorovat již po prvním měsíci pravidelné pohybové aktivity. Ze začátku to jde poměrně rychle, pak ale může přijít období, kdy se pozorovatelné výsledky a s tím spojené úbytky na váze zpomalují, někdy i zastaví, a to je právě ta chvíle, kdy je zapotřebí vytrvat, neztrácet hlavu a pokračovat dál za svým cílem. Čím plynulejší a nenásilnější je způsob nastavení tréninku i správného stravování, tím udržitelnější a dlouhodobější jsou dosažené výsledky, tedy i váhové úbytky,“ upozornil provozovatel a současně trenér Jaroslav Holánek z brněnského sportovního zařízení Afit.

Napsat komentář