Dnes je 29. 03. 2024

Už máte natankovanou zimní naftu? Pokud ne, při −7 °C vám může zamrznout

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Pro 8th, 2017
0 komentářů
Natankovali jste už zimní naftu? Jestli ne, při −7 °C může zamrznout

Teploty v Česku se jen nesměle zabydlují pod nulou, a i když zatím neudeřily větší mrazy, je vhodné se na ně připravit dotankováním zimní nafty. Ta se povinně prodává od prosince, ale pokud máte v nádrži ještě směs přechodové nafty z listopadu či října a nafty letní z konce září, můžete mít již u teplot pod −7 °C potíže se zamrzlou naftou.

Filtrovatelnost

Mezi parametry, které musí splňovat nafta, patří mimo jiné i takzvaná filtrovatelnost, která udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. To je zapříčiněno obsahem parafínů v naftě, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky. Z těchto důvodů se v průběhu roku prodává na čerpacích stanicích nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.

Zimní nafta

Aktuálně je tedy bez ohledu na teploty již v prodeji nafta zimní. Aby se zajistilo, že 1. prosince bude nafta na čerpacích stanicích skutečně splňovat potřebný parametr filtrovatelnosti, bývá k dostání už v druhé půli listopadu. „Zimní nafta se začíná vyrábět a dodávat do distribučního systému v dostatečném předstihu k propláchnutí skladovacích nádrží či produktovodů. Tím se zajistí, že 1. 12. již na čerpacích stanicích řidiči natankují naftu s potřebnou filtrovatelností −20 °C,“ objasňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. V období od 16. 11. do 30. 11. tak řidiči na pumpách často tankují směs přechodové a zimní nafty. Pokud jste však déle netankovali, v nádrži vašeho vozu možná máte jen přechodovou naftu do −10 °C, popř. i její směs s naftou letní, kterou jste natankovali ke konci září. „Pokud je v nádrži zásoba přechodové nafty třídy D smíchané s letní naftou třídy B, bude mít palivo výslednou filtrovatelnost závislou na poměru směsi obou tříd,” upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Je tedy zřejmé, že pokud teploty klesnou již na −7 °C, může nafta zamrznout a vypadlé parafíny ucpou naftový filtr,” dodává Václav Loula. V prosinci proto doporučuje natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla.

V případě pochybností je dobré použít aditiva, která se aplikují do nádrže před tankováním. Situaci však může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný naftový filtr. Ten je vhodné před zimou vyměnit. Se zamrzlou naftou se bohužel většinou neobejdeme bez odborné pomoci. Vozidlu je nutné vyměnit naftový filtr a vyčistit palivový systém od krystalů parafínu. Řešením může být rovněž odstavení vozidla do teplé garáže či haly, pokud existuje taková možnost. Následně je třeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech. Přidáním speciálních aditiv je možné zlepšit filtrovatelnost o 5 °C. To má význam také, když nastane tuhá zima a teploty klesají i pod −20 °C, takže dokonce i zimní nafta pro mírné klima ztrácí svoji provozní spolehlivost.

Vylepšená nafta či benzín figurují v nabídce mnohých sítí čerpacích stanic. Která paliva jsou však opravdu prémiová?
Teploty hluboko pod nulou a nafta zamrzá. Co natankovat, abyste svůj diesel nastartovali?

Arktická nafta

V některých zejména skandinávských zemích se proto v dlouhém období mrazivých teplot používá arktická nafta. „Při poklesu venkovních teplot pod −20 °C se používá arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností −32 °C i po celé zimní období. V ČR arktickou naftu využíváme krátkodobě jen v období extrémních mrazů,“ uvádí Václav Loula. Arktická nafta bývá dostupná v horských oblastech a je určena také pro vozidla záchranné služby, hasičů, armády i pro nemocnice, které musejí mít vhodné palivo pro své dieselové agregáty. Arktickou naftu mohou mít nasmlouvány i dopravní podniky pro zajištění provozu i při extrémních mrazech. V případě extrémních mrazů s teplotami výrazně pod −20 °C mohou být řešením prémiové nafty, se kterými se setkáte v nabídce mnohých sítí čerpacích stanic. „Prémiové nafty často disponují parametrem filtrovatelnosti od −26 °C do −35 °C. Není to však jejich hlavní a jediná přednost, protože díky nadstandardní aditivaci mají i další zlepšené provozní parametry a v neposlední řadě vyšší cetanové číslo,“ uzavírá Damir Duraković s tím, že žádný standard pro prémiové palivo neexistuje, takže konkrétní informaci týkající se nízkoteplotních vlastností i dalších parametrů nafty je dobré si ověřit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice.